VITT GULD

Jun 7th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till Vitt guldAv Gunnar Ståhl
Visto förlag, 2021
ISBN 978-91-7885-412-7, inbunden, 155 sidor

När det kommer en bok som har en journalist som huvudperson och som delvis utspelar sig på en tidningsredaktion måste jag ju kolla. Ännu mer fascinerande är det att den utspelar sig januari 2021. Och mycket riktigt finns corona, och Joe Biden är president i USA. Oroligheter i Belarus och Ukraina och att Jimmie Åkesson ringer redaktionerna känns inte överraskande,

Men en del annat gissade han fel på. Den fiktiva middagstidningen Pressbladet konkurrerar med kvällstidningarna, men här gissade författaren fel: det finns inga kvällstidningar längre, de trycks ungefär samtidigt med morgontidningarna och kan numera prenumereras på så man får dem i brevlådan sen natt. Så egentligen borde läget för nya Pressbladet vara bättre.

Inte heller är vi fullt så lössläppta ur pandemin, och inte heller går banker och storföretag så förfärligt dåligt efter coronakrisen. Men en deckare är det, så då kan vi ju strunta i de yttre omständigheterna.

Det är huvudpersonen Rolf Bärnsten, frilansande och vikarierade reporter med lång yrkeserfarenhet, som dels berättar för någon vad som hänt, dels agerar. Han köper ett par örhängen i vitt guld i en guldsmedsbutik, där innehavaren sedan hittas mördad. Och han är ju den som sett den mördade sist så han blir förstås misstänkt, men bara lite i början. Något skaver, och han börjar leta själv efter mördaren (som i alla fall jag ganska tidigt avslöjade).

Berättelsen flyter på, det blir också ett porträtt av en lätt egofixerad man med hustru och dotter och vanligt vardagsliv. Berättargreppet är kul, men inte skulle en mordmisstänkt få tala så med en utomstående? Han får ju inte ens läsa tidningar.

Det finns några trovärdighetsdetaljer till: polisen är lite väl lösmynt inför en journalist (vilket huvudpersonen själv funderar över), och polisens utredning lite väl lättsam.

Det står på omslaget ”En Bärnsten-deckare” så en gissning är att vi får träffa honom igen.

LEIF-RUNE STRANDELL