Apr 24th, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till VedergällningAv Robert Harris
V2, 2020
Översättning Svante Skoglund
Bookmark Förlag, 2021
ISBN 978-91-89298-00-2, 315 sidor

Robert Harris, född 1957, är en brittisk författare. Han debuterade 1992 med thrillern Faderland och har sedan dess skrivit över dussinet romaner som översatts till trettiosju språk och sålt i mer än femton miljoner exemplar. Han betraktas av många som den historiska romanens gigant. Vedergällning är hans fjortonde bok och den sjunde som Bookmark publicerar av honom.

Handlingen utspelar sig hösten 1944 och Tyskland är på väg att förlora kriget. I ett sista desperat beordrar Hitler produktionen av 10.000 V2-raketer som riktas mot allierades städer. Rudi Graf är en tysk raketingenjör som arbetat tillsammans med Wernher von Braun och som nu befinner sig i det ockuperade Nederländerna där han ansvarar för avfyrningen av V2-raketerna mot London. I Englands arbetar Kay Caton-Walsh i den kvinnliga hjälpflygkåren. Hon skickas till Belgien på ett uppdrag för att försöka beräkna V2-raketernas kastparabel och därigenom kunna lokalisera avfyrningsplatserna. De två arbetar på var sin sida i kriget och har inte mycket gemensamt men vad de gör kommer att påverka varandra, och efter krigsslutet kommer de att träffas i England innan Graf, von Braun och många andra vetenskapsmän flyttar till USA.

Bokens titel anspelar på V-2-raketerna som på tyska heter Vergeltungswaffe eller vedergällningsvapen på svenska. Harris blandar verkliga och fiktiva personer i Vedergällning som har två parallella historier. Den ena handlar om Rudi Graf som är fiktiv och som arbetade med Wernher von Braun, som var Nazitysklands ledande raketforskare och mannen bakom de första lyckade uppskjutningarna av raketer i atmosfären. Efter krigsslutet fortsatte han sitt arbete i USA, och kom att leda USA:s utveckling av raketer för rymdprogrammet.

Den andra historien handlar om fiktiva Kay Caton-Walsh och hennes kolleger som försöker identifiera avfyrningsplatserna. Harris fick idén till boken när han läste en dödsruna över en kvinna som arbetat med just dessa uppgifter under kriget.

Jag är ambivalent till Vedergällning. Intrigen är intressant och tar upp en viktig del av andra världskriget, men Harris ger inte skildringen liv eller spänning. Inte heller lyckas han teckna några bra porträtt av huvudpersonerna. De lever sina liv parallellt och deras möte i slutet av boken bidrar inte till att skapa någon helhet av händelserna eller deras livsöden. Boken är överfylld av tekniska skildringar och detaljer av raketsystem, kablage, drivmedel etc. och torde främst intressera dem som gillar teknik. Som historisk thriller imponerar den inte.

Robert Harris

Robert Harris. Foto Peter Von Felbert