Jul 3rd, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Omslag till VådaskottAv Katrine Engberg
Vådeskud, 2019
Översättare: Margareta Järnebrand
Forum, 2021
ISBN 9789137153353, inbunden, 370 sidor

Visst kunde det behövas en studie av förekomsten av kursiva textpartier eller bruket av prologer och deras betydelser i deckarlitteraturen? Som läsare undrar jag mest varför författare tar till de omvägarna i sina berättelser. I fallet Vådaskott är prologen dessutom daterad till två dagar efter att den egentliga berättelsen startar bara några sidor senare med sitt första kapitel, men alltså två dagar tidigare. Är inte en sådan prolog mest ett läshinder?

Men när romanen väl startar virvlar berättelsen iväg över sidorna innan den slutar 35 kapitel och sex dagar senare och då har poliserna Jeppe Kørner och Anette Werner jagat färdig för denna gång. Vådaskott är tredje romanen i Köpenhamnsserien som började med Krokodilväktaren och fortsatte med Glasvinge.

Skruvad intrig i Vådaskott: tonårig pojke försvinner hemifrån, död lärare återfinns just innan han skulle ha eldats upp med soporna. Lägg därtill den försvunne pojkens familj, auktionshusägande föräldrar och syskon och en moster, en konstnär med udda böjelser. Barnens skolkamrater och andra lärare inte att förglömma. Detta kryddas med spaning på öar utanför Köpenhamn med gåtfull tillsyningsman – en attraktiv sådan, tänker polisen Anette Werner. På mindre än en vecka har Kørner och Werner ändå lyckats återfinna flera offer, vissa levande och andra döda. Katrine Engberg kan konsten att skapa spännande läsning även om läsaren kan känna sig yr efter åkturen och liksom snopet fråga sig vad var det egentligen som hände här?

BIRGITTA NEY

Katrine Engberg

Katrine Engberg. Foto Les Karner