May 30th, 2022 | By | Category: 2022-05 maj, Recension

Omslag till UtpressarenAv David Baldacci
Dream Town, 2022
Översättning John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2022
ISBN 9789178358335, inbunden, 414 sidor

David Baldacci har en rad bästsäljande kriminalromaner bakom sig. Nu håller han på med en serie om Aloysius Archer, en ung veteran från andra världskriget som etablerar sig som privatdetektiv i Los Angeles. Utpressaren börjar på nyårsafton 1952 när Archer under en fest anlitas av en ung kvinna som skriver filmmanus och hävdar att någon vill döda henne. Senare under natten anar han att något har hänt och åker ut till kvinnans hus. Där finns en död person, men det är inte hans klient.

Spelöppningen påminner om 1940- och 50-talens amerikanska noirfilmer, men Baldacci nöjer sig inte med det. Han får med studior och kontor i Hollywood, privatpalats i Beverly Hills, helvetiska interiörer från Chinatown och utflykter till den gryende spelmetropolen Las Vegas. Som tidsmarkörer dyker inspelningarna av ett par blivande Hitchcockklassiker upp. Intrigen bygger på en härva av kommunistskräck, spelskulder, narkotikasmuggling och människohandel. Ytterst handlar det om krockar mellan egotrippad utlevelse och hållhakar och andra band som fjättrar de inblandade till varandra.

Baldacci hanterar allt detta med lätthet och elegans. Tryggt lotsar han läsaren genom den invecklade intrigen, där fula och fala typer av båda könen snärjer in sig i varandras garn. Archer är en sympatisk bekantskap, mer vardaglig och tillgänglig än föregångare som Sam Spade och Philip Marlowe, och med en sund skepsis till drömfabriken. För Archer är de egna krigserfarenheterna grundläggande och han reagerar med avsmak när filmbranschen skryter med sina insatser för de allierades seger.

Utpressaren lägger kanske inte mycket nytt till den hollywoodska noirtraditionen, men erbjuder kompetent underhållning på god nivå. Baldacci är uppenbart road av att pröva den hårdkokta deckarens grepp och stilkonst, men har också respekt för genren. Lite mer ambitiös kunde han ha ändå ha varit på det psykologiska planet. Nu härleds onda handlingar mest att till att det ligger i förövarens ”natur”.

PÄR ALEXANDERSSON

David Baldacci

David Baldacci. Foto Alexander James