Jul 31st, 2022 | By | Category: 2022-07 juli, Recension

Omslag till Tvingad till tystnadAv Linda Catsillo
Sworn to silence, 2009
Översättning Sofi Rydell
Polaris, 2022
ISBN 978-91-7795-635-8, inbunden, 428 sidor

Linda Castillo är en bästsäljande och prisbelönt amerikansk deckarförfattare. Hennes deckare utspelar sig bland amishfolket i Ohio, USA, och hon har hittills skrivit fjorton böcker med polisen Kate Burkholder i huvudrollen. Den första boken, Sworn to Silence, gavs ut 2009 och kommer nu i svensk översättning som Tvingad till tystnad.

Painters Mill i Ohio är en liten småstad där både amishfolk och vanliga amerikaner bor. Där inträffade för femton år sedan en rad otäcka mord på unga kvinnor. Morden skrämde upp befolkningen och mördaren hittades aldrig. Den unga amishflickan Kate Burkholder utsattes för en våldtäkt och sköt mannen, som begravdes av hennes far. Efter det upphörde morden.

Kate lämnar amishvärlden och blir bannlyst av församlingen. När handlingen börjar har hon utbildat sig, arbetat som polis och arbetar nu som polischef i Painters Mill sedan två år. Hennes bakgrund som amish kombinerad med hennes erfarenhet av polisarbete i storstaden gjorde att staden utsåg henne till polischef. Kate försöker lämna det som tidigare hände henne bakom sig, tills den första döda kroppen av en ung kvinna hittas på ett snötäckt fält. Hon har blivit torterad innan hon mördades, och tillvägagångssättet är exakt som för de mördade kvinnorna tidigare. Är det samma mördare? Kate och hennes kolleger famlar blint i utredningen och nya mord inträffar. Snart kommer Kate att befinna sig i en situation som är långt värre än den hon utsattes för som tonåring.

Tvingad till tystnad är en briljant skriven deckare som är spännande och griper tag från första sidan. Boken börjar med en otäck pågående skildring av ett mord. Linda Castillo tvekar aldrig att utelämna de mest skrämmande detaljerna av mördarens tortyrmetoder, och de grymma morden blir en stark kontrast till amishfolkets lågmälda sätt att leva. Författaren är inte amish men lyckas ändå förmedla amishkulturen på ett trovärdigt sätt. Hon bygger skickligt upp intrigen till en stark och spännande kriminalhistoria. Jag är imponerad över Linda Castillos skrivkonst som resulterat i en riktig nagelbitare. Det är glädjande att Polaris har beslutat sig för att ge ut hennes böcker och jag ser fram emot att få läsa mer om Kate Burkholder framöver.

Linda Catsillo

Linda Catsillo. Foto Pam Lary