TILL MINNE AV EN MÖRDARE

May 1st, 2022 | By | Category: 2022-05 maj, Recension

Omslag till Till minne av en mördareAv Pascal Engman och Johannes Selåker
Forum, 2022
ISBN 978-91-375018-3-3, inbunden, 350 sidor

Vad gjorde samhällsintresserade deckarförfattare under pandemin? Åtminstone några av dem vände tillbaka i vår samtidshistoria för att belysa nuet från annat håll. Skotska Val McDermid påbörjade en ny serie med romanen 1979 som introducerar journalisten Allie Burns med en thriller som tar sin utgångspunkt i skotska nationalistpartiet och folkomröstningen 1979. På svensk mark gör Pascal Engman och Johannes Selåker samma sak i Till minne av en mördare, också den först i en serie. Den utspelas under den heta sommaren 1994 när Sverige tog brons i fotbolls-VM, när Mattias Flink mördade sju personer i Falun och när bosniska flyktingar bebodde svenska flyktingförläggningar.

Till minne av en mördare tvinnar ihop flera berättelser: Journalisten Vera Berg har lämnat sin kriminelle sambo – och tagit med sig hans son. Polisen Tomas Wolf har kommit hem från krigets Bosnien men har svårt att anpassa sig till vardagen. Han har ett förflutet i vit makt-rörelsen som också gör sig påmint. Från var sitt håll försöker de hitta den som våldtagit och mördat flera kvinnor av muslimsk härkomst.

Likheterna mellan McDermids och Engman/Selåkers romaner är flera. En är att en av huvudpersonerna är en ung kvinnlig journalist som är ny på jobbet. Vera Berg flyttar till Stockholm för att börja på Kvällspostens Stockholmsredaktion; Allie Burns flyttar till Glasgow för att börja på en större tidning än den hon arbetat på sedan sin examen. Båda slåss de mot sexismen och för rätten att bedriva undersökande journalistik. Men medan Allie mestadels jobbar tillsammans med andra journalister är Vera ensam.

En annan likhet är hur det historiska perspektivet används. Genomgående nämns vilka nyheter som är aktuella för dagen, och genomgående ger det känslan av avstånd. Mest påtagligt är det för svenskar i Till minne av en mördare eftersom ord och begrepp som användes då känns både främmande och ibland stötande att läsa i nutid.

Sammantaget är Till minne av en mördare något av en thriller, och den slutar – som första delen i en serie bör – med inte bara en utan två cliffhangers.

GIT CLAESSON PIPPING

Johannes Selåker och Pascal Engman