TILL DE DÖDA

Oct 5th, 2021 | By | Category: 2021-10 okt, Recension

Omslag till Till de dödaAv Emma Ångström
Piratförlaget, 2021
ISBN 978-91-642-0751-7, inbunden, 209 sidor

Emma Ångström, född 1982, har en master i arkitektur och har arbetat som journalist. Idag är hon kommunikationschef på ett arkitektkontor. Hon debuterade år 2009 med Och allt är förvridet och har därefter publicerat Mannen mellan väggarna (2016), Det sista experimentet (2017) och En underbar död (2019). Till de döda är hennes senaste spänningsroman.

En ung kvinna och hennes nyblivne make flyttar till en herrgård på landet. Huset har en mörk historia, men allt verkar perfekt och nu ska hon förverkliga sin dröm och öppna en liten butik och bilda familj. Ingenting blir dock som hon tänkt sig. När maken åker bort en vecka blir hon ensam i det stora huset, där det händer skrämmande saker som tyder på att hon inte är ensam.

Emma Ångström är en flyhänt skribent som vet hur man snabbt ska bygga upp spänning. Första meningen lyder: ”Blodet var mörkrött, nästan svart”. Författaren skapar en kuslig stämning i det mörka huset på ett sätt så att läsaren inte vet om det är verkligt eller enbart vanföreställningar hos huvudpersonen. Är hon på väg att bli psykotisk efter alla trauman?

Samtidigt blir det lite för mycket av det goda när skräckstämningen målas upp på nästan varje sida. Som den rationelle läsaren jag är tröttnar på huvudpersonens reaktioner och vill säga till henne: sök hjälp eller lämna huset! Ingen normalt funtad människa skulle genomlida så många fasor utan att göra något. Hon kunde åtminstone berätta för sin make men icke.

Handlingen byggs upp genom att nutid varvas med dåtid på det sätt som numera verkar vara rutin för de flesta deckarförfattare. Finns det verkligen inget annat sätt att bygga historien? Upplösningen är inte helt oväntad och känns nästan snöpligt enkel efter allt kvinnan genomlevt.

Emma Ångström

Emma Ångström. Foto Anna-Lena Ahlström