TANKSTRECKET SOM FÖRSVANN

May 28th, 2022 | By | Category: 2022-05 maj, Recension

Omslag till Tankstrecket som försvannAv Erik Andersson
Ekphrasis förlag, 2021
Ekphrasis Essä
ISBN 9789198625738, danskt band, 236 sid

Även om denna samling texter (från 2021) pekar på ett försvinnande redan i sin titel är det inte precis fråga om tydliga krimnoveller. Men här ryms ändå minst en gåtfull förvandling som behandlas i en text med samma rubrik som bokens titel. Erik Andersson tar där med läsaren på spaning efter de tecken som kan variera beroende av vilket skrivdon skribenten använder.

Den som skriver för hand är ju fri att använda tankstreck som för att få läsaren att läsa lite långsammare, hämta andan under läsningen av – säg ett privat brev. Men i takt med att skrivmaskiner och senare tiders datorer satt gränser för skribenternas makt över valet av teckenspråk så visar det sig att tankstreck kan ställa till det ordentligt. Dessutom utsätts tecknen i våra texter vanligen för en tryckteknisk omvandling på sin väg till mötet med läsaren. Det är då den slutliga förvandlingen av ett tankstrecks utseende eller för all del också antalet möjliga tankstreck i följd visar sig.

Essäsamlingen innehåller 27 texter sorterade i fyra grupper. Göteborgs-Posten och OBS, Sveriges radio kan nämnas som exempel på var essäerna har publicerats tidigare och det mellan åren 2002 och 2020.

Risken är stor att jag förlorar mig i Erik Anderssons tankar om jordbrukets upphöjande, författaren i fält eller funderingar om huruvida något stod rätt till men jag vill ändå påminna om att vissa sätt att skriva tycks öppna för läsarens associationer som gör att texter, skribenter och läsare kan kännas besläktade. Som texten ”Hatten av för de röda stugornas folk” om två författare – prins Wilhelm och Lubbe Nordström och deras respektive publicerade reaktioner på möten med svensk landsbygd som ligger mer eller mindre gömda i arkiven. Just denna vår går det inte heller att se Göran Greiders nya bok Stugland utan att börja tänka på Erik Anderssons bok och essän om stugornas folk.

BIRGITTA NEY

Erik Andersson

Erik Andersson. Foto privat