Jul 15th, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Omslag till SpelarenAv David Baldaci
A Gambling Man, 2021
Översättning John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2021
ISBN: 978-91-78356-70-6, inbunden, 446 sidor

David Baldacci, född 1960, är amerikan och utbildad statsvetare och jurist. Han är en av världens mest lästa författare och hans böcker är översatta till fler än 45 språk och har sålt i mer än 150 miljoner exemplar i över 80 länder. Alla böcker har legat på New York Times bästsäljarlista. David Baldacci har publicerat en lång rad böcker, varav nitton hos Bokfabriken. Spelaren är hans senaste opus och en fristående uppföljaren till Skulden (2019) om krigsveteranen och privatdetektiven Aloysius Archer.

Året är 1949 och krigsveteranen Aloysius Archer är på väg mot Kalifornien där han fått anställning som privatdetektiv. Han har avtjänat ett fängelsestraff för ett brott han inte begått och fick av en medfånge kontakten till den som ska bli hans nye chef. Vägen till Kalifornien kantas av bråk och i Reno köper han en begagnad bil och åker vidare med sin nyfunna väninna Liberty Callahan. Första uppdraget i Kalifornien blir att ta reda på vem som vill smutskasta en högt uppsatt lokalpolitiker inför ett stundande val. Utredningen visar sig snart vara betydligt mer farofylld när två personer med kopplingar till fallet påträffas döda på en burlesk nattklubb.

Baldacci är en driven författare som vet hur slipstenen ska dras för att skapa deckare. Han skriver med ett snabbt tempo, korta meningar, snabba växlingar och detaljerade skildringar av sunkiga 40-talsmiljöer. Personteckningarna är mindre detaljerade. Jag förstår inte riktigt Baldaccis popularitet. Hans dialoger med tillkämpad machohumor är snarare tröttande och påminner om de billiga vildavästerndeckare jag läste i min barndom. Skildringen saknar djupare dimensioner och känns mer som ett hopkok av enkla lösningar som tidigare visat sig vara framgångsrika. Spelaren lockar mig inte att läsa något mer av Baldacci, men med tanke på hans otroliga popularitet kanske det är mig det är fel på?

David Baldacci

David Baldacci. Foto Alexander James