Jul 18th, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Omslag till SlagsidaAv Jørn Lier Horst och Thomas Enger
Slagside, 2021
Översättning Marianne Mattsson
Wahlström  Widstrand, 2021
ISBN 978-91-46-23727-3, inbunden, 320 sidor

Norrmännen Jørn Lier Horst, 50 år, och Thomas Enger, 47 år, är välkända deckarförfattare som har publicerat en rad succéböcker. Slagsida är den tredje boken i en serie om kommissarie Alexander Blix och journalisten Emma Ramm. De två tidigare böckerna i serien är Nollpunkt (2020) och Rökridå (2020).

Utredaren Sofia Kovic vid Oslopolisen har funnit samband mellan flera dödsfall under det senaste året. Hon försöker få tag i sin chef, Alexander Blix, utan att blanda in andra poliskolleger. Innan Blix hinner ringa tillbaka skjuts Kovic till döds i sin lägenhet, och en trappa upp i samma lägenhet befinner sig Blix dotter Iselin. Hon är nära att bli mördarens nästa offer men lyckas fly. Fyra dagar senare befinner sig Blix och journalisten Emma Ramm på polisförhör av polisens internutredare. Blix har skjutit en man till döds och Ramm såg det hända. Iselin kidnappas och Blix stängs av från jobbet medan utredningen av honom fortsätter. Och situationen försämras sedan dramatiskt för Blix personligen.

Horst och Enger är erfarna deckarförfattare och vet hur de ska fånga läsarens uppmärksamhet från första sidan. Den spännande handlingen varvas med internutredarens intervjuer där Blix återger vad som hänt. Ett intressant upplägg som dock stör flytet i handlingen något. Författarna lyckas hålla läsaren i andlös spänning ända till det oväntade slutet. De har verkligen lyckats med sin serie Blix & Ramm!

Jørn Lier Horst och Thomas Enger

Jørn Lier Horst och Thomas Enger. Foto Jarli & Jordan