SKUGGKRIGET

Oct 11th, 2021 | By | Category: 2021-10 okt, Recension

Omslag till SkuggkrigetAv Daniela Kastberg
Bokfabriken, 2021
ISBN 978-91-78357-68-0, inbunden, 357 sidor

Daniela Kastberg bor och arbetar i New England i USA. Hon har bland annat skrivit för Washington Post och Skuggkriget är hennes debut som författare. Boken är den första fristående delen i en romantrilogi om Ebba och hennes arbete under andra världskriget.

Det är november 1941 i ett vintrigt Skåne. Ebba Gerlach, en av Sveriges första kvinnliga utrikeskorrespondenter, återvänder hem. Hon har blivit utvisad från Berlin efter att ha ställt besvärliga frågor om vad som sker med judarna i Östeuropa. Nu ska hon skriva ett reportage om en judisk änkas flykt med sina döttrar från krigets Berlin till trygga Sverige.

Ebba planerar att möta dem när de smugglas iland i Skåne. Familjen dyker dock inte upp. Istället påträffas en okänd kvinna mördad och i hennes närhet finns den väntade änkans ena dotter. Ebbas före detta fästman, löjtnant Åke Lindström, får uppdraget att utreda fallet med den mördade kvinna. Ebba försöker ta reda på vad som hänt familjen, och hon inser hon att det neutrala Sverige inte är så fredligt som hon trott och att Nazitysklands inflytande sträcker sig djupt in över landets gränser. Ytterligare ett mord inträffar bland Åke Lindströms underställda, och tecknen tyder på att det finns en tysk spion bland dem.

Daniela Kastberg gör en imponerande debut. Det här är ingen rafflande deckare, utan en skicklig skildring av svenskarnas agerande och förhållningssätt under andra världskriget kryddat med mord. Författaren har gjort en gedigen research och skapar trovärdiga miljöer med gengasbilar, mörkläggningsgardiner m.m. Hon skildrar den svenska tyskvänligheten och ryggradslösheten när tyskarna får agera på svensk mark, även om det förhindrar mordutredningen.

Intrigen är intelligent i sin enkelhet och karaktärerna tecknas tydligt. Ebba beskrivs som en självständig och modig kvinna, medan hennes före detta fästman ter sig tafatt och konturlös. Man förstår varför deras relation inte kunde hålla. Författaren målar upp ett kallt Skåne fyllt av oro för vad nazisterna kan tänkas göra, varvat med osäkerheten när man inte kan lita på sina medmänniskor. Boken lyfter också både feministiska perspektiv och hbtq-frågor. Även om händelserna är förlagda till hösten 1941 kan de generaliseras till att passa även i vår tid. Det ska bli intressant att följa Ebba Gerlachs fortsatta göranden och låtanden i kommande böcker.

Daniela Kastberg

Daniela Kastberg. Foto Carolyn Deibert

Taggar: , , , , , , ,