SKADEDJURET

Oct 21st, 2021 | By | Category: 2021-10 okt, Recension

Omslag till SkadedjuretAv Sofia Rustan
Polaris, 2021
ISBN 978-91-7795-497-2, inbunden, 334 sidor

Sofia Rustan, född 1973, är jurist och bor i Sundsvall där hon arbetar som kundombudsman på ett försäkringsbolag. År 2017 gav hon ut häftet Deckarnoveller i Sundsvallsmiljö med tre kortnoveller. Skadedjuret är den första boken i serien Morden i Sundsvall om kriminalinspektör Amanda Junisson vid Sundsvallspolisen.

Amanda Junisson längtar efter att bilda familj. Hennes pojkvän Patrik har precis friat, men mitt i glädjeruset finns en oro som gnager. En illa tilltygad man hittas död på en ö i hamninloppet till staden. Mördaren har skurit upp buken och plockat ut levern ur kroppen. Offrets dotter, den romska flickan Kati, har varit vittne till mordet. Mördaren har sett henne vid mordplatsen och jagar henne. Kati måste hålla sig gömd för att överleva. Polisen letar efter både mördaren och Kati. Frågan är vem som ska hitta Kati först, polisen eller mördaren? Samtidigt som polisen kämpar för att lösa gåtan letar mördaren efter sitt nästa byte.

Sofia Rustan gör med Skadedjuret en bra debut. Boken är spännande med bra tempo och intressant intrig. Det är skönt att som omväxling läsa om en kriminalinspektör som i allt väsentligt är normal, men som känner sig osäker och söker någon att älska. Inte oväntat hamnar även huvudpersonen i mördarens klor men klarar sig i den spännande upplösningen. Hennes nykära förhållande till Patrik är långt ifrån idealiskt och signalerar en intressant fortsättning i kommande bok. Jag ser fram emot den!

Sofia Rustan

Sofia Rustan. ​​​​​​​Foto Emmelie Hedenström