SIR WINSTON OCH JAG

Mar 21st, 2021 | By | Category: 2021-03 mars, Recension

mslag till Sir Winston och jagAv Lars-Åke Skagegård
Hoi Förlag, 2021
ISBN 978-91-7557-538-44, 202 sidor

Lars-Åke Skagegård är en 65-årig lärare och författare som tidigare har skrivit femton böcker, bland annat om Dag Hammarskjöld, Nobelpriset, Uppsala och den uppmärksammade boken Kennedys val (2018) om romansen mellan John F Kennedy och svenskan Gunilla von Post.

Winston Churchill tillhörde den privilegierade överklassen och växte upp i drottning Victorias brittiska imperium där solen aldrig gick ner. England stod 1940 på gränsen till avgrunden, när Churchill släpptes fram som en sista desperat chans att förändra hela historien. I Sir Winston och jag får huvudpersonen, den amerikanske krigsjournalisten och journalisten Bobby Clifford, i uppdrag av den åldrade Churchill att skriva hans livshistoria. De träffas under tre perioder: i Churchills hem i London, på Onassis lyxkryssare i Medelhavet och på Churchills lantgods. Där dikterar Churchill sina minnen för den amerikanske journalisten i syfte att ge den amerikanska publiken en sann bild av den store statsmannen. Clifford återberättar i boken bakgrunden till många av Churchills beslut som kom att avgöra mängder av människors liv och död.

Clifford möter en åldrad man med vacklande hälsa. Han lär gradvis känna honom och får vara med om en hel del märkligheter tillsammans med sin uppdragsgivare. Clifford finner en tidvis ynklig man bakom statsmannafasaden, en man som försökt bevara Storbritanniens storhet som imperium och nu erkänner att han misslyckats, och att tiden och världen har sprungit ifrån honom. Han lär känna en alkoholiserad, sjuklig man som inte ens kan klä sig själv. Sir Winston och jag är en roman om en av historiens hjältar, men också en reflektion över människors olika kall och kamp mot misslyckanden.

Lars-Åke Skagegård är en intressant författare, som blandar fakta och fiktion på ett övertygande sätt. Författaren har gjort en gedigen research för att ta sig i kast med utmaningen att skriva en bok om giganten och världsmannen Winston Churchill. Jag imponerades mycket av boken Kennedys val och blir lika imponerad denna gång. Det är ingen lätt utmaning som författaren tagit sig an; att beskriva Churchills liv och person som så många andra gjort före honom. Och ändå blir det här en så annorlunda, personlig och tilltalande skildring av en stor mans sista fas i livet, när han minns forna glansdagar och skräms av utvecklingen. Skagegård låter oss följa med in i Churchills hem och lantställe som han beskriver detaljerat. Han låter oss bli smygpassagerare på lyxjakten Christina som Onassis ägde och dit han bjöd in kändisar. Där dyker bland andra Maria Callas och hennes man upp och vi får ta del av ett spirande förhållande mellan Onassis och Callas men också äktenskapliga gräl.

Skagegård har ett vackert och blommigt språk. Han närmar sig Churchill med respekt och är lyhörd för hans styrkor och svagheter. Genom Cliffords ögon får vi ta del av en märklig mans upplevelser, stolthet, tvivel och ängslan. Skagegård har gjort det igen och skrivit en minnesvärd bok över den store statsmannen, och jag tror att Churchill själv skulle ha gillat den!

Lars-Åke Skagegård

Lars-Åke Skagegård. Foto Robert Agius

Taggar: ,