SE DÖDEN PÅ DIG VÄNTAR

Sep 11th, 2021 | By | Category: 2021-09 sep, Recension

Omslag till Se döden på dig väntarAv Jan Mårtenson
Wahlström & Widstrand, 2021
ISBN 978-91-46-23797-6, inbunden 297 sidor

Hösten 1971 läste jag med stor förtjusning den unge diplomaten Jan Mårtensons debutroman Telegrammet från San José. Därefter började jag följa Jan Mårtensons deckarutgivning, och till att börja med läste jag samvetsgrant varje års nya deckare. Nu har femtio år gått, och under det senaste decenniet har mitt avstånd till Mårtensons författarskap blivit allt större. Därför är det lika oväntat som glädjande att Jan Mårtenson ändå lyckas överraska mig med sin senaste roman, som är den fyrtionionde deckaren om antikhandlaren och amatördetektiven Johan Kristian Homan.

Det som får mig att reagera är titeln på Mårtensons nya roman, som är Se döden på dig väntar. Det är ett välkänt citat ur Carl Michael Bellmans Fredmans epistel nr 30. Men Se, döden på dig väntar är också titeln på en deckare av Maria Lang från 1955, för övrigt en av hennes allra bästa, enligt min mening. I Langs roman förklaras Bellmancitatet i titeln av att handlingen utspelar sig i och omkring den genuina gustavianska Drottningholms slottsteater. Det är en miljö som även Jan Mårtenson är väl hemmastadd i, och i den nya romanen gör Johan Kristian Homan en snabb utflykt till Drottningholm. Men därmed slutar parallellerna mellan Langs och Mårtensons deckare.

Efter fyrtionio deckare är det naturligt om Mårtensons hjälte Johan Kristian Homan börjar gå på tomgång, men till min glädje känns det som om både Mårtenson och Homan fått något en nytändning i Se döden på dig väntar. Romanen är skriven med ett smittande gott humör, och innehåller som brukligt ett antal intressanta fakta från skiftande historiska kunskapsområden. Här står Homan inför en avgörande förändring i sitt liv, han ska flytta ihop med sin hustru Francine i en ny gemensam bostad. Samtidigt lockas han in i en mordhistoria, som är ovanligt finurligt konstruerad, och som visar sig ha en koppling till hans privata liv. Det är en imponerande uppvisning i uthållighet och berättarglädje av den femtioårsjubilerande deckarförfattaren Jan Mårtenson!

LENA LUNDGREN

Jan Mårtenson

Jan Mårtenson. Foto Cato Lein