POLISLIV – Berättelsen om Christer Nordström

Jan 18th, 2022 | By | Category: 2022-01 jan, Recension

Omslag till PolislivAv Ulf Broberg
Arx Förlag, 2021
ISBN 978-91-88893-22-2, inbunden, 179 sidor

Jag har alltid fascinerats av polisyrket. Men det närmaste jag har kommit var att för många år sedan söka jobbet som redaktör för tidningen Svensk polis. Och så var man senare på jakt efter något slags kommunikatör inom Stockholmspolisen, minns jag. Den senare anställningsintervjun kommer jag så här i efterhand ihåg nästan med välbehag, eftersom tre intervjuande polisanställda i de närmaste satte mig under det starka ljuset av en skrivbordslampa. Och i bakhuvudet malde hela tiden en femtiotalsfilm där den elake polisen frågar: ”Nåå, var det du som mördade Sonja.” Det var tider det.

Redan när jag var en liten glytt konstaterade min fröken glatt att ”Du kommer att bli journalist!”. Detta efter jag 1973 skrivit en uppsats om Gustav VI Adolf som låg på dödsbädden och Norrmalmstorgsdramat som innehöll många dramatiska händelser. Om jag eventuellt tidigare haft några drömmar om att bli ambulansförare, brandman eller polis – ja då kan man väl säga att jag togs ur dessa drömmar genom uppmuntran från min fröken om att bli skribent istället.

Men Christer Nordström visste redan som barn vilket yrke han skulle välja. Han skulle bli polis, och det blev han. I närmare femtio år faktiskt. I Polisliv konstaterar journalisten Elisabet Höglund: ”Sällan har jag träffat en polis, tillika presstalesman, som varit så mån om att ge oss journalister den bästa tänkbara servicen. Han svarade alltid när man ringde. Han var alltid på plats. Han var alltid vänlig och hjälpsam. Han visste inte hur väl han ville. Han var helt enkelt superb.”

Ulf BrobergPolisliv av författaren Ulf Broberg är en berättelse om polismannen Christer Nordströms fyrtiosjuåriga karriär inom Uppsalapolisen. Han började tidigt fotpatrullera, åkte sedan radiobil och var fackligt aktiv, blev presstalesman och slutade som kommissarie och en välkänd Uppsalaprofil. I boken kan man följa kända rättsfall som mordet på Fadime och Knutbymorden.

Själv kastade jag mig genast över innehållsförteckningen på sidan 5. För kapitlet om Göran Lindberg – eller Kapten Klänning som han kallades – lockade. Intressant och initierat om en polisprofil som man väl knappast minns med välbehag. Jag gillar då Christer Nordström får reda på att hans chef ska gripas och mer eller mindre lakoniskt utbrister: ”Men käre tid, vad är det som har hänt?” Det är ju liksom inte var dag som ens chef blir fast för sexbrott så några väl valda kraftuttryck hade väl varit på sin plats. Men Christer Nordström tycks vara en lugn typ.

Kapitlet Brottsstycken behandlar just olika brottsstycken i karriären. Christer Nordström har varit på plats då Nelson Mandela och kejsar Akihito var på besök i Sverige. Och då Christina Odenberg skulle installeras som Sveriges första kvinnliga biskop. Tämligen lugna tillställningar, liksom utställningen Ecce homo: ”Det hände inte ett dugg!” konstaterar Christer Nordström. Vid påven Johannes Paulus II hände det sig dock att en psykisk sjuk man gjorde en tjurrusning mot påven men Nordströms kolleger kunde stoppa mannen.

I ett kapitel berättar Christer Nordström om sitt stora filmintresse och sin sidosyssla som biografmaskinist och annat i Uppsalas biografer. Extra speciellt blev det förstås då polismannen såsom biografmaskinist skulle visa porrfilm på Saga i Uppsala. Det blev till att köpa röda klisterlappar och klistra på väl valda delar av de nakna kvinnorna på affischerna.

Boken avslutas med en skarp kritik av utvecklingen inom polisen. Man har i stort tagit bort det polisiära tänket och lagt utbildningen på en akademisk nivå, menar Christer Nordström.

PETER OLOFSSON