PÅ DJUPT VATTEN

Feb 8th, 2022 | By | Category: 2022-02 feb, Recension

Omslag till På djupt vattenAv Ellinor Wessel
Bookmark förlag, 2021
ISBN 978-91-89298-14-9, inbunden, 382 sidor

Ellinor Wessel, 41 år, är ekonom med tio års chefserfarenhet i bilbranschen. Hon debuterade år 2020 med Farliga affärer, den första delen i Tranchell-trilogin, och kommer nu med uppföljaren På djupt vatten.

Den förmögne bilhandlaren Johan Wagner och hans flickvän Emily Tranchell lyckades i den förra boken undkomma sina kidnappare och lurade av ryssen Christenko 700 miljoner kronor. Nu gömmer de sig på Costa del Sol i södra Spanien. En dag hittas Emilys syster Lykke död i Lund och allt tyder på självmord, men Emily tvivlar. Hon åker hem till begravningen och Johan åker till Almedalen för att delta i en konferens.

De övervakas hela tiden av Christenkos medarbetare och utsätts för hot. Den pensionerade polisen Thomas Stark arbetar som säkerhetskonsult åt Johans företag och anlitas av sin tidigare kollega Anna Hed som fått uppdraget att utreda Lykkes död. Tillsammans med Säpo försöker de skydda Johan och Emily och förhindra ett attentat med kopplingar till Christenko och som skulle hota många människoliv.

Elinor Wessel skriver underhållande och har ett bra driv genom hela boken med snabba dialoger och detaljerade person- och miljöskildringar. Hon har ett enkelt språk som gör boken lättläst. Wessels erfarenhet av och kunskap om bilindustrins förutsättningar kommer också fram i handlingen. Det hade varit en fördel att läsa Farliga affärer först eftersom böckerna är så intimt sammankopplade, men även utan den är På djupt vatten spännande.

Ellinor Wessel

Ellinor Wessel. Foto Andy Petersel