NÄR ALLT BRISTER

Jun 7th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till När allt bristerAv Helena Kubicek Boye
Bokfabriken, 2021
ISBN 978-91-78355-72-3, inbunden 315 sidor

Helena Kubicek Boye är verksam som psykolog sedan femton år, och har publicerat flera böcker inom psykologi. Hon gjorde sin första tjänstgöring som psykolog vid Säters rättspsykiatriska klinik, samtidigt som bland annat Sture Bergwall var inlagd där. Erfarenheterna från den tiden har inspirerat Kubicek Boye till en serie spänningsromaner om psykologen Anna Varga som arbetar vid Rättspsyk, som kliniken i Dalarna kallas. Den första titeln, Innan snön faller, gavs ut 2018, och den följdes av Den ljusaste natten och Kallare än is. Nu har den fjärde romanen om Anna Varga och Säter kommit ut. Den bär titeln När allt brister.

I romanens inledning anländer Anna Varga med sin pojkvän, polisen Johan, till en jubileumsfest på kliniken i Säter. Syftet med tillställningen är att hylla den världskända psykiatrikern Marianne Lindberg, som fyller 80 år och som tillbringat hela sitt yrkesliv på Rättspsyk. Men när festens huvudperson inte dyker upp för att motta kollegernas hyllningar, växer oron över vad som hänt, och polisen larmas för att söka efter henne.

Dagen efter hittas Mariannes bil övergiven i skogen, men av henne själv finns inte ett spår. Kommissarien Åke Blom vid Borlängepolisen ansvarar för att utreda fallet. Snart blir det uppenbart att sanningen om Mariannes öde finns på kliniken. Där har hon varit anställd sedan 60-talet, först som sjuksköterska och sedan som psykiatriker, och skaffat sig flera fiender under åren bland patienter som anser sig illa behandlade.

En man, som tidigare varit inlagd på kliniken, grips som misstänkt för att ha fört bort Marianne, men han vägrar att tala med polisen. Åke Blom kopplar då in Anna Varga som professionellt stöd i utredningsarbetet. Det blir också Anna som genom sin personkännedom till slut löser fallet och finner den person som bär skulden till bortrövandet av Marianne, som då har återfunnits död.

Helena Cubicek Boye själv kategoriserar När allt brister som en psykologisk spänningsroman. Det tycker jag är en lämplig benämning på en berättelse där spänningen ligger mer i karaktärernas inre än i överraskande händelser. Att författaren är en erfaren psykolog präglar romanen på ett positivt sätt, både genom de inkännande personporträtten och den övertygande realistiska skildringen av tillvaron på Rättspsyk i Säter.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera denna och övriga böcker i serien om Anna Varga till den som är intresserad av en bra relationsroman med en lagom dos spänning. Dessutom bjuds läsaren på en mycket intressant och berörande arbetsplatsskildring.

LENA LUNDGREN

Helena Kubicek Boye

Helena Kubicek Boye. Foto Bengt Alm