MULLVADEN

Nov 24th, 2022 | By | Category: 2022-11 nov, Recension

Omslag till MullvadenAv Anna Karolina
Bokfabriken, 2022
ISBN 978-91-78354-97-9, inbunden, 400 sidor.

Anna Karolina har arbetat som polis i 15 år och debuterade år 2014 med Stöld av babian. Därefter har hon skrivit ytterligare sju böcker, och Mullvaden är den fjärde i serien om Amanda Paller. De tre tidigare böckerna i serien är Stöld av babian, Står dig ingen åter (2015) och Förlorat ansikte (2016).

Amanda Paller vid Stockholmspolisen får i uppdrag att tillsammans med kollegan Tony Seger infiltrera Benny Berg, som är Sveriges största tillverkare av metamfetamin och som lever ett nedtonat svenssonliv. Operationen leds av aktionsgruppen i Stockholm. Amanda och Tony ska spela ett nygift par som flyttar in i familjen Bergs radhusområde. Det blir inget lätt uppdrag. Tony avskyr Amanda då det inte är någon hemlighet inom polisen att Amanda har barn med värdetransportrånaren och polismördaren Adnan Nasimi. Det sker många förvecklingar mellan paret, Adnan och Benny Bergs familj och gäng. Nära aktionsgruppen inom polisen finns en mullvad som rapporterar direkt till Benny Berg och som hotar hela uppdraget.

Anna KarolinaAnna Karolina är en mycket driven deckarförfattare som vet hur man bygger upp en komplicerad intrig med många lösa trådar för att skapa en fascinerande berättelse fylld av spänning, humor och ironi, som gör att det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken. Mullvaden skiljer sig lite från flertalet polisdeckare – och även från de tre tidigare böckerna i samma serie – genom att fokus inte ligger på polisarbetet utan på relationerna mellan de olika personerna som bygger upp berättelsen. Men skrivstilen är densamma: enkelt språk, rappa dialoger, och fina personteckningar. Författaren nystar långsamt upp trådarna för att sedan knyta ihop dem, med överraskande resultat som följd. Upplösningen blir en lysande kraftexplosion.

Mullvaden är en välskriven och spännande bok som griper tag i läsaren och väcker längtan efter fortsättning.