Feb 28th, 2022 | By | Category: 2022-02 feb, Recension

Omslag till Mitt namn är FirekeeperAv Angeline Boulley
Firekeeper’s Daughter, 2021
Översättning Emilia Fjeld
Gondol, 2022
ISBN 9789198617047, dabnskt band, 456 sidor

Mitt namn är Firekeeper är en spänningsroman, en våldsam sådan, med en tonåring som centralgestalt i berättelsen, en flicka som utöver namnet Firekeeper heter Duanis Fontaine. En roman som är något så ovanligt som en berättelse om ursprungsamerikaner, i detta fall människor i och omkring ojibwereservatet i staten Michigan, långt norrut vid gränsen till Kanada.

En berättelse som lyckas fånga hur tonåringars liv ansträngs av att leva vid gränsen mellan kulturer och kulturkrockars uppenbarande av fördomar i båda kulturerna. Unga män som spelar ishockey, vill bli proffs, göra snabba pengar och köra stora bilar. Eller som Duanis vill studera naturvetenskap på universitet för att utveckla ojibwes kunskap om naturmedicin.

Romanens Duanis blir indragen i FBI:s jakt på vilka som sköter drogtillverkning och knarkhandel i området. Den typen av verksamhet är inte precis hälsosam för någon. Att spana på troliga kriminella bland släktingar och vänner ökar förstås risken att denna 18-åriga unga kvinna själv ska utsättas för våld. Och utsatt blir hon.

Intressantast i romanen är nog hur författaren skildrar en ursprunglig kultur i mötet med en modernare utan att romantisera allt i den traditionella kulturen. Men är detta en roman för unga vuxna? Och vad är i så fall det? Författaren Angeline Boulley berättar i ett efterord att hon har sina rötter i de trakter där romanen utspelar sig och att hon själv älskade att läsa spännings- och mysterieromaner med Kitty-böckerna som tidig favorit. Mitt namn är Firekeeper är åtminstone mycket våldsammare än jag minns forna tiders Kitty-böcker.

BIRGITTA NEY

Angeline Boulley

Angeline Boulley. Foto Paul Kemiel