Dec 8th, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till MindhunterAv John Douglas & Mark Olshaker
Mindhunter – Inside the FBI’s Elite Serial Crime Unit
, 1995
Översättning Emeli André
Lind & Co, 2020
ISBN 978-91-7861-646-6, inbunden, 416 sidor

John Douglas är en 75-årig pensionerad FBI-agent som var en av FBI:s första profilerare, och som har skrivit böcker om kriminalpsykologi. Mark Olshaker är en 69-årig amerikansk författare som bland annat skrivit flera böcker tillsammans med Douglas. De gav tillsammans ut Mindhunter 1995. Boken blev en stor succé och redigerades 2017 för en Netflix-serie. Boken har först nu kommit ut på svenska och berättar om Douglas arbete vid FBI och hur hans arbete som profilerare växte från nästan ingenting till en betydelsefull verksamhet i FBI.

Under sin tjugofemåriga karriär blev FBI-agenten John Douglas legendarisk, och han jagade några av vår tids mest ökända och sadistiska seriemördare: barnamördaren i Atlanta och Green River-mördaren i Seattle. Douglas har förhört och studerat många seriemördare, bland andra Jeffrey Dahmer, Charles Manson, Ted Bundy och Ed Gein, mannen som klädde sig själv i sina offers avskalade hud. Douglas använde psykologisk profilering för att sätta sig in i hur seriemördarna tänkte för att identifiera och finna dem och förhindra ytterligare mord. Douglas memoarer Mindhunter är en klassiker som har översatts till över tjugo språk, och han är förebilden för Jack Crawford i filmen När lammen tystnar och Holden Ford i Netflix-serien Mindhunter.

Seriemördare fascinerar och skrämmer oss alla. I boken berättar John Douglas och Mark Olshaker om en otäck men nödvändig verksamhet som de flesta av oss aldrig behöver konfronteras med – annat än på film eller i böcker. Sakligt och lågmält redogör de för sadistiska och bestialiska mord, och hur de med hjälp av psykologisk profilering kan bilda sig en uppfattning om vem mördaren är, hur han tänker och agerar samt hur de ska finna honom (för det är nästan alltid en han). Profileringen är ofta imponerande precis och kan ibland till och med förutsäga mördarens nästa steg. Till en början är polisen tveksam till att använda metoden, men allt eftersom FBI löser det ena mordfallet efter det andra börjar polismyndigheterna i hela USA att anlita FBI:s profilerare.

Boken ger oss en inblick i både hur profilerarna och mördarna tänker och agerar, och låter läsaren få del av information från de mest kända seriemorden i USA. Författarna skriver med ett direkt och enkelt språk och med en nerv som håller genom hela boken. Den är lätt att sträckläsa, och när man lägger den ifrån sig kan man inte låta bli att undra varför så många galna seriemördare finns i USA, men inte i till exempel Europa. Den frågan ger författarna inget svar på, men beskriver däremot lysande hur psykologisk profilering kommit att bli ett centralt redskap i många mordutredningar. En mycket läsvärd bok.

Mark Olshaker ochJohn Douglas

Mark Olshaker ochJohn Douglas. Foto Philip Bermingham

Taggar: , , , , , , ,