Jul 13th, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Omslag till Midnight AtlantaAv Thomas Mullen
Midnight Atlanta, 2020
Översättning: Annika Sundberg
Historiska Media, 2021
ISBN 9789177896852, inbunden, 428 sidor

För några år sedan påbörjade Thomas Mullen en romanserie om de första svarta poliser som anställdes i Atlanta i mitten av förra seklet. Först ut var Darktown, där 1940-talets sydstatsrasism stod fram med sådan täthet att det knappt gick att andas mellan kapitlen. Nu är Mullen inne på den tredje romanen, Midnight Atlanta.

Året är 1956 och den vita makthierarkin börjar bli trängd. USA:s högsta domstol har just förbjudit rassegregerade skolor och Martin Luther King Jr leder slagkraftiga ickevåldsaktioner mot segregeringen. I Atlanta fortsätter experimentet med svarta polismän, initierat av borgmästaren och uppbackat av polischefen, men mött med misstro eller ogrumlat hat i den övriga kåren. Den vite polisinspektör som leder gruppen är själv ambivalent till uppdraget. Hans underlydande får dessutom bara patrullera i svarta bostadsområden, inte gripa vita personer och inte ha egna patrullbilar.

Tommy Smith, som var en av de första svarta polismännen, har lämnat teamet och blivit journalist på tidningen Daily Times. Kanske för att slippa polisens hierarkier, kanske för att göra mer skillnad som utomstående granskare av det korrupta och lindrigt kompetenta rättsväsendet. En kväll somnar Smith vid sin skrivmaskin på redaktionen, men vaknar av ett skott som dödar hans chef, tidningens distingerade ägare och utgivare Arthur Bishop. Smith blir misstänkt för mordet, men släpps och polisen ser sig om efter andra svarta personer i Bishops närhet att gripa.

Innan upplösningen kommer har FBI hunnit göra ett vanhedrande inhopp för att mota bort verkliga och inbillade kommunister. Arthur Bishops egna band med FBI och Atlantas kapitalister har också kommit i dagen, likaså hans försök att gå till botten med ett trettio år gammalt mord som verkar hänga samman med de guldkantade byggprojekt som raserar hjärtat i de svartas stadsdelar.

Midnight Atlanta är ett imponerande intrigbygge som håller spänningen vid liv medan poliser, grävande journalister och dubiösa privatdetektiver tävlar om att hitta och dölja sanningen. Mullen synliggör rasismen genom det vitglödgade hat som väller fram i vardagslivet. Men han tecknar också nyanserade porträtt av svarta och vita som tvingas förhålla sig till rasismen som en ofrånkomlig del av tillvaron när de vill definiera sig själva och forma sina livsberättelser.

Att både gestalta och problematisera rasism är riskabelt. Jag är till exempel inte säker på att ordet ”neger” i romanen används konsekvent som en del av den dåtida föreställningsvärlden och fungerar för alla läsare. Helheten är ändå övertygande och gör denna rafflande roman tänkvärd också i dagens verklighet, i USA och på andra håll.

PÄR ALEXANDERSSON

Thomas Mullen

Thomas Mullen. Foto Jeff Roffman