Sep 13th, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

Omslag till Kvinna inför rättaAv Louise Doughty
Apple Tree Yard, 2013
Översatt av Manni Kössler
Forum, 2015
ISBN 978-91-37-14398-9, 396 sidor

Louise Doughty har snabbt blivit en av ny nya kvinnliga fixstjärnorna inom den engelskspråkiga kriminallitteraturen efter genombrottet med Kvinna inför rätta – en  bok som legat på de engelska  bestsellerlistorna,  nominerats till en rad litterära priser och har är nu översatts till mer än ett tjog språk. Innan hon kom ut med denna bok hade hon skrivit sex andra romaner.

Louise DoughtyDet är en roman om hur man kan lura sig själv. 52-åriga Yvonne Carmichael är något av en mappie (som jag fått förklarat för mig är den nya generationens 50-plussare som vet vad de vill i livet och har råd att skaffa det). Hon är en skicklig och därför framgångsrik genetikforskare, lycklig i sitt äktenskap med de två vuxna barnen som fått en god start i livet. Så en dag när hon föreläser för ett parlamentsutskott händer något när hon träffar en okänd man. Hon drabbas av det som kallas häftig attraktion och som nästan genast leder till passionerat och offentligt sex. Det lustfyllda förhållandet utvecklas snabbt till en relation där hetsen blir överväldigande och slutar i ett brott.

Det blir rättegång och här visar Doughty på den författarskicklighet som fått boken att rusa mot toppen på försäljningslistorna och göra kritiker lyriska. Under förhören berättar hon sin version av historien medan författaren bit för bit berättar vad som föregick våldsbrottet. Skickligt får Doughty läsaren att tro sig veta något för att i nästa sekund kullkasta vetskapen och leder in berättelsen på nya spår.

Det är spännande och rysligt men också mer än så. Hur mycket kan trygghet och moral begränsa en människa och hur kan starka känslor och häftig sexuell lust leda till självbedragande fasadbygge? Hur jämlika är vi människor egentligen? Och hur ofullkomliga?

Och kan det som rättssamhället karaktäriserar som ett brott av en kvinna också kunna ses som brott mot kvinnor?

ELISABETH CARLSSON