Jul 16th, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Vulkan, 2019
ISBN  9789189013186, 268 sidorOmslag till Jazzgossen

Jazzgossen
Av Mats Hayen
Vulkan, 2021
ISBN 9789189286726, 284 sidor

Körkarlen är i detta fall en roman som utspelar sig 1920 och är den första i en planerad serie om fem. Boken kom ut 2019. Jazzgossen heter den andra romanen i serien – den utspelar sig 1922 och boken kom ut i våras. Författare är Mats Hayen som gör deckardebut med denna serie kriminalromaner som utspelar sig i Stockholm med inslag från tidens populärkulturella utbud, filminspelningar såväl som dagspressens bevakningar av politiska stridigheter ute i Europa med förgreningar till Sverige på 1920-talet. Mats Hayen

Peter Faust är anställd hos polisen i Stockholm, han är kriminalfotograf och en viktig person i romanen. Elsa Thornborg är journalist, ny på Svenska Dagbladet när romanserien inleds och även hon en återkommande viktig person i den fiktiva handlingen. Två unga moderna människor som samarbetar mer eller mindre serien igenom tycks det vara planerat och med eller utan polisens vetskap. Båda dessa fiktiva gestalter skildras med erfarenheter från krigets Tyskland och Finland som präglat dem båda.

De två engagerar sig i den första romanen i jakten på en mördare efter ett dramatiskt mord som utförs i en tävlingsbil inte långt efter starten i Stockholm. Det är Kungliga Automobilklubbens stora vintertävling som med moderna bilar startar den 29 februari 1920. Kampen där handlar om att köra nästan oavbrutet med bara inplanerade matpauser för att komma först till Göteborg. Peter Faust som är passagerare i en av tävlingsbilarna återkallas till tjänstgöring hos polisen i Stockholm när det visar sig att en bil har försvunnit redan före ett första matuppehåll som planerats till Värmland.

När romanen börjar är Elsa Thornborg inneboende hos Peter Faust, hon är god vän med Fausts syster i Berlin så de känner varandra därifrån. Ett mycket olämpligt arrangemang, menar Fausts polischefer och hon flyttar därefter till ett pensionat i Klarakvarteren på gångavstånd från hennes tidning. Peter Fausts bekanta i några andra tävlingsbilar och hans kunskaper inifrån polisen tillsammans med hennes kunskaper om vad som kommer till tidningarnas kännedom utomlands ifrån gör att de snabbt inser hur även internationella komplikationer kan förklara vem den mystiske körkarlen/mördaren kan vara och vad han gjorde.

Med romanen Jazzgossen förflyttas handlingen till sommaren 1922 och Stockholms nattliv med jazz, smuggelsprit och kokain som medel för en stunds verklighetsflykt för vissa medan andra planer smids bakom jazzklubbens låsta dörrar. Här är mordoffret en kriminalkommissarie som dränkt i brännvin hittas drivande i en eka i Stockholms skärgård. Spåren leder snabbt till Stockholms undre värld och mot Tyskland där en hemlig organisation slår till med våld mot den sköra demokratin i Weimarrepubliken. Elsa Thornborg arbetar då i Berlin på en frilansbyrå som skriver åt SvD. I denna roman närmast förförs Peter Faust av en dansare i Ryska baletten men får snart kontakt med Elsa Thornborg igen och stundtals per telefon söker de lösa både polismordet och hejda den organisation som kan knytas till det filmbolag som förekom redan i romanen Körkarlen.

Nästa roman i serien planeras utspela sig 1924 med titeln Balettflickan berättas på omslagsfliken redan i den första romanen. Läsaren kan förstås notera viss inspiration eller släktskap med Stieg Trenters fotograf Harry Friberg i denna romansvit. En väsentlig skillnad är dock att fotografen Peter Faust i Mats Hayens romaner lever, roar sig och jagar brottslingar inte i ett samtida Stockholm utan för hundra år sedan. Kulturhistoriska kriminalromaner med gott underhållningsvärde så här långt in i serien.

BIRGITTA NEY