KONSTSVINDELN Arvet efter Bengt Lindström
Sep 14th, 2014 | By ansvarig | Category: 2014-09 sept, RecensionAv Curt Aspelin
Blue Publishing, 2014
ISBN 978-91-86293-23-9, 320 sid inkl bilagor
Den bittra arvstvisten efter den betydande konstnären Bengt Lindström, som avled 2008, blev en följetong i media. Allt början 2003 när Lindström drabbades av en stroke som gjorde honom totalförlamad. Sedan hans andra hustru, galleristen Michèle ben Sadoun Lindström från Paris, sett till att en förvaltare blev utsedd har minst 100 miljoner försvunnit ur Bengt Lindströms kvarlåtenskap.
Om detta har Lindströms mångårige vän och affärskollega Curt Aspelin skrivit boken Konstsvindeln: Arvet efter Bengt Lindström. I den berättar han – och de många dokument som finns i faksimil i volymen – om hur konstnärens barn Alexandra och Mariana från hans första äktenskap med Marie-Louise Lindström, som avled i mitten av 1990-talet, var nära att berövas hela arvet, värt 120 miljoner kronor, efter sin far.
Aspelin hade före Lindströms död lovat honom att bevaka barnens intressen – och det behövdes tydligen. Han fick ta strid mot smarta advokater, revisorer, överförmyndarnämnder, boutredningsfolk och myndigheter. Det tog honom sju år att via rättegångar i Sverige och Frankrike rädda de 120 miljonerna till barnen. Ändå hävdar han att det försvunnit ungefär 100 miljoner kronor av kvarlåtenskapen på ett sätt som förefaller kriminellt.
Bengt Karl Erik Lindström föddes 3 september 1925 i Storsjö kapell i Härjedalen och avled den 29 januari 2008 i Sundsvall. Han studerade i Härnösand och hamnade 1944 i Stockholm för studier på Konstfack och Isaac Grünewalds målarskola. Därefter studerade han vidare i Köpenhamn och Chicago och 1948 kom han till Paris där han både målade och studerade vid André Lhotes och Fernand Légers målarskolor. Sommartid återvände han till sin ateljé i Essvik utanför Sundsvall och sedan 2004 var han permanent bosatt där.
Efter tidiga målningar i kubistisk riktning utvecklade han ett färgsprakande och spontant figurmåleri med anknytning till COBRA-gruppen. Med kraftiga penseldrag i breda stråk målade han groteska gestalter med stark utstrålning. År 1954 hade Bengt Lindström sin första separatutställning i Sverige. Det internationella genombrottet kom efter en utställning i Paris 1958. Han gjorde flera offentliga verk i form av väggmålningar samt utomhusskulpturen vid Sundsvall-Timrå flygplats i form av ett stort Y. Han använde stora färgsjok i grälla färger, ofta föreställande förvridna ansikten.
Curt Aspelin har tagit initiativ till ett Catalogue Raisonné för att sortera bort förfalskade tavlor från marknaden och katalogisera Bengt Lindströms verk.
KJELL E. GENBERG
Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22