KNAPPT EN DROPPE BLOD

Apr 22nd, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till knappt en droppe blodAv Carin Hjulström
Forum, 2021
ISBN 978-91-37-15829-7, inbunden 375 sidor

Carin Hjulström debuterade som författare 2009 med romanen Finns inte på kartan, som var den första i en serie feel good-romaner om journalisten Frida Fors. Den femte och senaste boken om Frida Fors gavs ut 2019, och har titeln På en ny nivå. Under 2020 utkom Bara ett litet mord. Med den inledde Carin Hjulström en ny romanserie inom den populära genren Cosy Crime, under den övergripande namnet Säbyholms gröna fingrar.

I Bara ett litet mord lär vi känna skådespelaren Siri Ehrensvärd, som flyr ut till sin barndomsort Säbyholm, efter att hennes 30-åriga relation med chefen för Dramaten tagit slut. Där startar hon en plantskola tillsammans med sin brorson Anton, en föräldralös och halvkriminell yngling som växt upp hos sin farmor i Säbyholm. Plötsligt inträffar ett mord ute i den lantliga idyllen, och Siri engagerar sig i fallet, som samtalspartner till den sympatiske lokale polisen Olle Magnusson. Romanen blev en omedelbar läsarsuccé, och en teveserie baserad på innehållet är redan på gång.

Nu har den andra romanen om Säbyholms gröna fingrar publicerats, och även den har en titel som andas mysdeckare. I Knappt en droppe blod  återser vi Siri, Anton och andra som vi lärde känna i den förra boken. Här sker ett dödsfall redan i prologen, och undersökningen av det misstänkta mordet är en röd tråd som löper genom handlingen fram till slutet, som i en klassisk pusseldeckare. Polisutredarna trevar sig fram utan att man lyckas komma den skyldige på spåren, och till sist blir det förövaren som omedvetet avslöjar sig själv. Vid det laget har den uppmärksamma läsaren redan räknat ut hur mordet gått till.

Det är knappast deckargåtan som är Carin Hjulströms starkaste sida i den här romanen, men det känns inte heller som om mordhistorien spelar huvudrollen. Det som får mig att förtjust sträckläsa romanen är i stället de livfulla personskildringarna av Siri och Anton och övriga invånare i Säbyholm, från den adliga familjen Hamilton på Thoresta Slott till den lokale smågangstern Puddy. Dessa och en rad andra färgstarka personer spelar olika roller i de många sidospår som upptar en stor del av handlingen. De innehåller relationstrassel, spirande romanser, arvstvister och brottslighet. Här flödar författarens kreativitet, och på ett finurligt sätt kopplas flera av dessa de delintriger till mordutredningen som är bokens huvudhistoria.

Sammanfattningsvis vill jag varmt rekommendera Knappt en droppe blod till den som gillar en bra feel-good-historia med nyanserade personporträtt och en fin miljöskildring. Att romanen dessutom innehåller en lagom oblodig mordhistoria är ytterligare ett plus för oss deckarälskare.

LENA LUNDGREN

Carin Hjulström

Carin Hjulström. Foto Gabriel Liljevall