KALLA,VITA VINTERNÄTTER

Nov 24th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till Kalla, vita vinternätterAv Christoffer Holst
Lovereads, 2020
ISBN 978-91-88801-74-6, inbunden, 288 sidor

Letar du efter den perfekta julklappsboken, den som kan väcka både mormors och tjugoåringens läsglädje under mörka och sysslolösa mellandagskvällar efter julhelgen? Då kan jag rekommendera Kalla, vita vinternätter av Christoffer Holst. Romanen utspelar sig i vintersportorten Idre under ett par veckor fram till jul, och de knappt 300 sidorna rymmer såväl relationsskildringar, mysiga miljöer och läckra måltider som en betryggande oblodig kriminalhistoria.

Christoffer Holst är född 1990, men är redan en erfaren författare. Han har skrivit spänningsböcker för yngre läsare samt flera feelgood-romaner för vuxna. Kalla, vita vinternätter är den tredje delen i en serie som kallas Cilla Storm-deckare. Huvudpersonen Cilla Storm är en frilansjournalist i trettioårsåldern, som försörjer sig på att skriva manus till en true crime pod cast med titeln Blodspår. Hennes bästa vän Rosie Ångström, är en sjuttioårig pensionerad polis, samt även mamma till Cillas pojkvän, den stilige polisen Adam.

Med radarparet Cilla och Rosie kan läsare i alla åldrar finna ett identifikationsobjekt, men det förutsätter förstås att författaren lyckas levandegöra sina karaktärer. Med det varma och humoristiska tonfall som jag uppfattar som typiskt för genren feel-good skissar Holst snabbt sina huvudpersoners personlighetsdrag och deras livssituation, med många träffsäkra tidsmarkörer.

Cilla och Rosie bjuds in att fira jul tillsammans med Cillas bästa vänner, paret Zacke och Jonathan, i deras nyinköpta sportstuga i Idre. Deras närmaste grannhus i skidorten är en lyxvilla som bebos av det berömda musikaliska underbarnet Fredrik Niemi och hans familj. Parallellt med Cillas och Rosies julförberedelser får vi följa tillvaron hos den förmögna familjen Niemi utifrån den personlige assistenten Sebbes perspektiv. När de två berättelserna löper samman sker det genom ett oväntat dödsfall alldeles i närheten av sportstugan. De som finner den döde ute i skidterrängen är Cilla och Rosie. Givetvis blir det också dessa två som gemensamt lyckas uppdaga sanningen bakom det mystiska dödsfallet, lagom tills julfriden infinner sig.

Romanen är inte direkt någon pusseldeckare, eftersom det från början står klart att det är familjen Niemi som är navet för berättelsens alla intriger och hemligheter, historiska och aktuella. Men Christoffer Holst kan konsten att fånga och behålla läsarens intresse till sista sidan med sin berättarglädje, sin kärleksfulla personskildring och inte minst sin färgrika och tidstypiska miljöskildring av vintersportorten Idre ur några stockholmares perspektiv.

Kalla vita vinternätter är den tredje boken i serien om Cilla Storm. De två tidigare heter Söta, röda sommardrömmar och Blå, blå höstvågor. Nu ser jag fram emot att få läsa den fjärde Cilla Storm-deckaren. Förslagsvis får den titeln Sköna, gröna vårdagar.

LENA LUNDGREN

Christoffer Holst

Christoffer Holst. Foto Gabriel Liljevall