KAFFEOLOGI: Myter och forskning om en älskad dryck

Mar 9th, 2021 | By | Category: 2021-03 mars, Recension

Omslag till KaffeologiAv Bertil Fredholm
Fri tanke, 2021
ISBN 978-91-8913-996-1, 364 sidor

Bertil Fredholm, född 1943, blev 1976 professor i farmakologi vid Karolinska Institutet. Hans forskning har bland annat handlat om adenosin och dess receptorer, som han visade var måltavlan för koffein. Han är ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien och deltog länge i Karolinska Institutets Nobelkommitté. Idag är han professor emeritus och Kaffeologi: Myter och forskning om en älskad dryck är hans första populärvetenskapliga bok.

Kaffe är en av våra vanligaste drycker och tillsammans med andra drycker innehållande koffein nyttjas av många miljarder människor varje dag. De nordiska länderna tillhör storkonsumenterna av kaffe. En kopp kaffe påverkar olika beroende på hur mycket koffein den innehåller, vem som dricker och när på dagen den intas. Koffeinet kan skärpa sinnena men också förstöra nattsömnen. Alla har en åsikt om kaffe och dess effekter och risker.

Bertil Fredholm är en internationellt erkänd farmakolog som på 1970-talet upptäckte att koffein binder till kroppens adenosinreceptorer. Adenosin utsöndras dagtid från cellerna och har en dämpande effekt som bidrar till att vi somnar. Det utsöndras också vid hårt arbete och ger en känsla av trötthet efteråt. I boken redovisar han grundligt i stort sett allt vad som är känt om kaffet. Boken är indelad i två delar, där del 1 tar upp historik och hur kaffet påverkar oss. Del 2 beskriver eventuella risker och samband med olika sjukdomstillstånd. Därefter kommer en gedigen sammanfattning, en utförlig referenslista, ett sakregister och slutligen ett namn- och platsregister.

Det märks att Bertil Fredholm har en vetenskaplig skolning och arbetat länge med utbildning då boken är så pedagogiskt uppställd. Han skriver med ett lättillgängligt språk och förklarar på ett tydligt sätt även komplicerade kemiska och biologiska processer. Författaren har gjort en gedigen genomgång av den vetenskapliga litteraturen och Kaffeologi torde därmed vara den mest aktuella och omfattande sammanställningen över koffeinets effekter och risker. Risker ja, det har i många decennier hävdats att kaffe orsakar cancer med mera. Fredholms genomgång slår hål på många myter och visar att kaffe visserligen är svagt beroendeframkallande och kan ge obehag om man dricker för många koppar, men i övrigt är kaffe en harmlös dryck som, för att citera författaren, ”Om man känner efter så att man inte dricker så mycket att man inte kan sova, eller blir hispig och orolig så behöver man inte ha dåligt samvete”.

Kaffeologi är en fascinerande läsning om kaffets väg genom århundraden. Boken fungerar bra som en uppslagsbok för den vetgirige och kan även användas som en välgörande motvikt till alla myter och larm om kaffets risker.

Bertil Fredholm

Bertil Fredholm. Foto Jenni Sandström