JÄRNMÄRKT

Jun 11th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till JärnmärktAv Helén Wigh
Historiska Media, 2021
ISBN 978-91-7789-273-1, inbunden 384 sidor

Helén Wigh är uppväxt i den lilla gruvbyn Persberg, som ligger i Filipstads kommun i Värmland. Intill hennes barndomshem finns det stora Högbergsfältet, med sina otaliga gruvhål, som en påminnelse om gruvan där flera av hennes släktingar en gång slitit. Helen Wigh utbildade sig till lärare och är numera bosatt i Karlstad med sin familj. Fascinationen för hemorten har dock bestått, och inspirerad av Persbergs historia har nu Wigh skrivit sin första roman, Järnmärkt.

Den utspelar sig i Persberg under mitten av 1800-talet. Vid den tidpunkten var Persberg ett gruvsamhälle som sjöd av verksamhet, och på Högbergsfältet arbetade hundratals människor i gruvhål och dagbrott. Till gruvfältet anländer en ung man, Carl, som blir ögonvittne till hur en liten flicka mister livet genom att någon låter henne falla från klocktornet. Carl söker arbete vid gruvan, men vi får omgående veta att det finns en annan orsak till att han kommit till Persberg, och går under falskt namn. Som liten gosse blev Carl vittne till hur hans mor våldtogs och dödades i byn för över tjugo år sedan. Nu är han på jakt efter mannen som mördade hans mor, och som enligt faderns berättelse fortfarande finns kvar i en ledande ställning vid gruvan.

Järnmärkt kategoriseras av förlaget som en spänningsroman, och författaren lyckas verkligen hålla spänningen vid liv från första sidan till slutet. Dödsfall, brutala övergrepp och andra dramatiska händelser avlöser varandra i så kusliga miljöer, att man snarast tycker sig läsa en skräckroman.

Ändå är det inte själva deckarintrigen som gör det starkaste intrycket i romanen. I stället är det den detaljerade realistiska skildringen av gruvarbetarnas fasansfulla slit i de djupa gruvschakten och deras familjers fattiga livsvillkor i eländiga små jordkulor vid gruvfältets utkant som fängslar läsaren. Wigh har grundligt lärt sig Persbergs och gruvbrytningens historia från grunden. Och dessutom kan hon berätta så levande att man förnimmer den fuktiga kylan i de trånga gruvgångarna och ser de barfota barnen som arbetar som springpojkar på gruvfältet. Helén Wigh har med Järnmärkt presterat en imponerande romandebut.

LENA LUNDGREN

Helen Wigh

Helen Wigh. Foto Fredrik Jernberg