JAMES BOND – THE LEGACY

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

By John Cork & Bruce Scivally
550 illustrationer i färg och svartvitt
Boxtree Hardback

Låt mig från säga att omslaget i katalogen och det färdiga på boken inte stämmer. Men samtliga skådespelare som spelat JB finns på omslaget i bild. En bok av detta enorma format, både bildligt och innehållsmässigt, låter sig knappast recenseras på ett rättvist sätt. Låt mig bara säga att jag är oerhört imponerad över den har bokens kvalitet. Texten är ett stort nöje att ta del av och berättar många historier som inte tidigare varit i tryck. Bildmaterialet är helt överväldigande. Jag trodde jag sett det mesta eftersom jag en tid ägde en av världens mest kompletta samlingar av ”Bondiana”. En samlare som läser den har boken kan få komplex. Det är så enormt många alster en Bond-samlare skulle önska sig efter att ha njutit färdigt av boken.

John Corks kärleksfulla introduktion till sitt verk tillsammans med Bruce Scivally läste jag med tårar i ögonen. Han berättar om ett rikt liv han fått leva tack vare Ian Flemings böcker om James Bond. Cork och hans medförfattare ger här förklaringen till att James Bond-kulten blivit utbredd över hela den västliga världen, ja, även i öst i viss mån.

Deras text och ledsagande bilder är på kornet tagna och är en njutning för ögat från första till sista sidan av denna 320-sidiga hyllning till vår tids absolut i särklass största hjältefigur oavsett om det gäller thrillers eller filmer. This is the ultimate book about Bond & Fleming! Om jag fick välja en enda av alla de otaliga böcker som publicerats om denne vår tids störste hjälte blir mitt val tveklöst denna volym, som är så stor både till formatet och innehållet att den inte kan stå i min James Bond-hylla utan måste ligga.

Det avslutande indexet är ovärderligt och mycket uttömmande. Men innan dess får vi en utomordentligt fyllig filmografi över samtliga filmer inspelade under de 40 år som gått sedan den första spelades in. Innan dess en förteckning över alla äventyren med James Bonds fiender, hans kvinnor samt hans olika ”gadgets”. Och innan dess en lång förteckning över de som medverkat i filmerna i form av skådespelare och filmmakare som skapat dessa enorma publiksuccéer.

Utrymmet tillåter inte mera lovord varför jag som avslutning bara kan säga: Skaffa denna bok för 35 pund innan det är för sent. Jag vet inte upplagan, men den är säkert för liten. Tänk på att en helt vanlig bok kostar oftast ₤35.00 (omkring 350:- Skr). Och detta är inte en helt vanlig bok! Den kan beställas från den engelska specialbokhandeln Murder One i London!

IWAN MORELIUS