INSTÄLLD RESA TILL SABARMATI

Nov 27th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till Inställd resa till SabarmatiAv MajGull Axelsson
Norstedts, 2020
ISBN 978-91-1-311009-7, inbunden,  sidor

MajGull Axelsson är en av Sveriges mest uppskattade författare. Hon har gärna utmanat komplexa och brännande frågor i sina texter, och med stort engagemang utmanat begrepp som identitet eller folkhemmets skuggsidor. Hon slog igenom för en bredare publik med Aprilhäxan som belönades med Augustpriset 1994. Nu ger hon ut sin 12e bok.

Boken utspelar sig företrädesvis i Nässjö. Den inleds med att gymnasieläraren Lykke blir svårt misshandlad, när hon är ute och går med sin hund i villaområdet där hon bor. Därefter vecklas ett nät ut av trådar med anknytning till Lykkes liv, dåtid och nutid. Lykke är uppenbart handlingskraftig och principfast, och har förutom att ta ställning i skolmiljö också reagerat på händelser som hon uppfattat som orätt, bl.a. när en tiggare blir attackerad i ett köpcentrum . Och avgörande i hennes liv är när hon tvingas ingripa och ta över ansvaret för en liten adopterad flicka från Indien, Fatima, då hennes kusin och man totalt havererat.

Vi får här följa Fatima, som egentligen heter Meera men där adoptivföräldrarna tvingat på henne namnet Fatima.

Hennes historia är att hon dumpades vid floden Sabarmati, i Indien, räddades och kom på barnhem med enda minne, namnet Meera. Trots det tvingas hon glömma sitt egentliga namn, och hennes föräldrar gör det mesta för att göra henne illa.Det blir ett svårt liv men en lindring när Lykke tar över ansvaret och blir en fast punkt. Lykke är barnlös och det blir någon slags moder-barn-relation även om det haltar. Efter studenten lämnar hon Nässjö och blir Meera.

Vi får också ta del av andra underströmmar i det till synes alldagliga, vardagliga livet i Nässjö. Bakom ansade fasader döljer sig hemligheter från världskriget, från anknytning till SS, till idealisering av nazistisk ideologi i dåtid, men också nya uttryck förborgade på avsides platser, men med oväntade attacker på oliktänkande i nutid. Till detta hör en stark tystnad och medlöperi i familjelojalitet.

Det är mycket som berör och engagerar i boken, i dess människor, händelser och förlopp.

Språket är enkelt och med många fina bilder. Likväl är det något som skaver. Funderar mycket på vad ,och det enda jag tycker mig finna är att journalisten har övermannat författaren. Det blir för stora frågor som reduceras i mängd. Var och en rör vid känslor. Var och en i sig viktig, vardagsrasism, övergrepp, religiösa betänkligheter, nazism, säkert fler. Men var och en av så allvarlig natur att det kräver fördjupande reflektion, en författares viktigaste hantverk. Inte reportaget med övertydlighet, journalistens metod. Något måste lämnas över i rätt ögonblick till läsaren

Trots det, så är Inställd resa till Sabarmati en mycket läsvärd bok . Det är värt mycket att beröras av text, och nog blir jag berörd.

GUNILLA LINDBLAD

MajGull Axelsson