I MÄSTARNAS SKUGGA

Jun 2nd, 2022 | By | Category: 2022-06 juni, Recension

Omslag till I mästarnas skuggaAv Tony Fischier
Lind & Co, 2022
ISBN 978-91-8018-267-6, inbunden, 508 sidor.

Tony Fischier, född 1962, är journalist och författare. Han arbetade under tidigare som fångvaktare och senare på Göteborgs-Posten som journalist. Fischier debuterade med Mannen som försvann (2021) med kriminalkommissarie Niklas Ragnvik vid Göteborgspolisen. I mästarnas skugga är den andra boken i samma serie.

Ett mystiskt dödsfall på Göteborgs konstmuseum förbryllar kommissarie Niklas Ragnvik.
En kort tid senare avrättas en man med två pilar från ett armborst och under utredningens gång visar sig den mördade ha en oväntad koppling till konstmuseet. Samtidigt får privatdetektiven Maxine Adlerkrantz (som sällskapar med Ragnvik) en ny uppdragsgivare som betalar mycket bra men verkar något skum. Maxine ignorerar sin magkänsla vilket kommer att få allvarliga konsekvenser. Dessutom smyger någon som smyger runt utanför huset där Ragnvik bor med sin far. Är det ett hot från den kriminella världen eller vad handlar det om?

Tony Fischiers gjorde en lyckad deckardebut. I mästarnas skugga är en god fortsättning i samma miljö och med en spännande intrig som har ett högt tempo och snabba kast. Fischier bygger upp intrigen med olika lösa trådar som vävs ihop till en rafflande kriminalroman som fullständigt fångar läsaren. Han lyckas också knyta ihop sina båda böcker på ett bra sätt och upplösningen har en stark koppling till debutboken. I mästarnas skugga innehåller bra miljö- och personbeskrivningar, en stor portion humor i vissa dialoger och ett slut som inte är förutsägbart. Det är ett nöje att läsa boken och jag konstaterar att den svenska deckarlitteraturen har en ny och spännande författare.

Tony Fischier

Tony Fischier. Foto Matilda Berg Fischier