HJÄRTA AV IS

Sep 4th, 2009 | By | Category: 2002-2, Recension

Av Ingrid Kampås
Prisma 2002

När man läser Hjärta av is av debutanten Ingrid Kampås, kan man snart konstatera att hon inte följer det gängse receptet. Hon berättar lugnt om vanliga människor i samhället Sundsby utanför Varberg. I centrum står distriktssköterskan Mari och polisen Åke. Någon djuppsykologi är det inte fråga om, ingen berättarteknisk briljans heller, men man tror på människorna och har nöje av att vistas i den hemtrevliga miljön. Skildringen av distriktsköterskans vardag övertygar. Ingrid Kampås är själkv sjuksköterska och bor i Ullared i Halland. Hon vet alltså vad hon talar om när det gäller romanfiguren Mari.

Mari får ett telefonsamtal från en handikappad kvinna, som är orolig för sin missbrukande son. Hemma hos kvinnan gör hon en hemsk upptäckt som leder till att polisen inleder jakten på en människa som har ett iskallt hjärta. Orsaken bör ligga i barndomen och de flesta personer i boken är uppvuxna i Sundsby. De har en näranog gemensam barndom.

Det finns en ton av medkännande med de svaga och ilska mot de som missbrukar sin makt. Hjärta av is är ingen märkvärdig bok, men den har klara förtjänster. När jag läst den färdigt och sovit en natt, märkte jag att romanens personer fanns kvar i mitt huvud och fortsatte att intressera mig. Det är ovanligt och ett gott betyg åt Ingrid Kampås. Det skulle vara trevligt att läsa flera böcker av henne och om distriktssköterskan Mari!

JEAN BOLINDER