HERRENS ÅR 1399

Sep 13th, 2021 | By | Category: 2021-09 sep, Recension

Omslag till Herrens år 1399Av Dick Harrison
Ordfront, 2021
ISBN: 978-91-7775-157-1, inbunden, 351 sidor

Dick Harrison är professor i historia i Lund och en välkänd författare om historiska händelser. Han har gett ut en lång rad böcker och fick år 2000 Augustpriset i fackboksklassen. I fjol gav han ut Herrens år 1398, en historisk deckare som utspelar sig i 1300-talets Visby. Herrens år 1399 är en fristående fortsättning om de tyska ordensriddarnas spårhund Thierry av Liège.

Det är Herrens år 1399 i Visby, där Tyska orden försöker upprätthålla lag och ordning strax efter att Kalmarunionen grundats. Drottning Margareta leder unionen och det är 38 år sedan hennes far Valdemar Atterdag brandskattade Visby. En man har hittats hängd i en ödegård norr om Visby. Det visar sig vara en rik borgare från Stockholm och mördaren har sprättat upp hans mage och slängt trettio silverpenningar på marken nedanför honom som en kopia av hur Judas Iskariots död brukar avbildas. Alldeles intill kroppen påträffas en sovande dominikanermunk med ett par speltärningar bredvid sig. Han fängslas, döms mot sitt nekande och hängs snabbt. Thierry av Liège anser att munken nog är oskyldig och får i uppdrag att utreda vad som hänt. Utredningen försvåras av våldsamma sjörövarhärjningar, blodiga krogslagsmål och ytterligare ett märkligt dödsfall.

Jag har länge njutit av Dick Harrisons historiska kåserier men inte läst någon av hans böcker tidigare. Herrens år 1399 är en välskriven roman som för läsaren tillbaka till medeltidens värld av religion, vidskepelse, fattigdom och stridigheter. Dick Harrison visar här upp sitt historiska kunnande och skapar en fantastisk miljö där händerna utspelar sig. Läsaren kastas in i den medeltida miljön som är så noggrant skildrad att man nästan kan ta på miljön och känna lukterna. Författaren bygger upp en intrig av ett svårförklarat mord som skett i ett låst rum och där endast den mördade mannen och en person till befunnits. Sakta men säkert kommer Thierry av Liège sanningen närmare och avslöjar den till slut för en församlad skara.

Harrisons historiska kunnande visar sig genomgående i boken där han blandar verkliga och fiktiva personer och händelser. Ibland blir dock skildringar av den faktiska bakgrunden nästan undervisande och alltför detaljrik, vilket gör att handlingen ibland tappar tempo. Helhetsintrycket är dock gott och Harrison har skrivit en intressant och underhållande deckare från medeltida Visby och den lockar till mer läsning.

Dick Harrison

Dick Harrison. Foto Johan Bävman

Taggar: , , , , , ,