HENNES ÖGON BLÅ

Mar 16th, 2021 | By | Category: 2021-03 mars, Recension

Omslag till Hennes ögon blåAv Lisa Hågensen
Hoi Förlag, 2021
ISBN 978-91-7557-551-3, 410 sidor

Lisa Hågensen föddes 1966 och bor i Ljungskile. Hon har haft flera olika yrken, men drömmen att skriva en bok har alltid funnits. År 2014 kom debutboken Hennes ögon blå och sedan dess har hon skrivit flera böcker i olika genrer. Hennes ögon blå har tidigare givits ut av franska, polska och danska förlag samt som svensk ljudbok av Storytel och publiceras nu på papper av Hoi förlag. Det är första delen i serien om Raili och Ylva.

Böckerna Gäld till djävulen och Rummet handlar också om dem och har getts ut av Hoi förlag i år.

Handlingen utspelar sig parallellt år 1671 och 2011. En ung kvinna för häxeri år 1671. Hon fängslas och torteras, men lyckas rymma och ta sig hem till Lövaren. Ondskan hon utsatts för har dock lämnat djupa sår. År 2011 far Raili till sin sommarstuga i Lövaren. Semesterlugnet hägrar, men en oförklarlig oro har drabbat de sex husen runt sjön. Raili har en realistisk syn på livet, men hon påverkas ändå av den underliga stämningen och vill veta mer. Hon tar en av grannarna, Olofsson, till hjälp för att lösa mysteriet, men han dör oväntat. Raili misstänker mord.

De oförklarliga händelserna fortsätter och eskalerar. När höstmörkret sänker sig över Lövaren finner sig Raili och hennes kollega Ylva plötsligt jagade av en mördare med onda krafter på sin sida.

Lisa Hågensen skrivit en thriller med inslag av historiska händelser och det övernaturliga. Hon skriver med driv och spänning i handlingen och läsaren kastas in i spänningen redan på första sidan. Skildringen innehåller samtidigt en stor portion humor, som gör bibliotekarien Raili till en vanlig och sympatisk tjej. Det historiska/övernaturliga känns däremot som onödiga ingredienser i en för övrigt välskriven bok med mustiga skildringar. Det hade enligt min mening räckt med att brodera lite mer omkring personerna som bor i Lövaren.

Hågensen är duktig på att skapa olustiga stämningar och intrigen är raffinerad. Läsaren hålls i ovisshet och spänning ända tills den oväntade upplösningen. En mycket bra debutbok och jag ser fram emot att läsa mer om Raili och hennes äventyr.

Lisa Hågensen

Lisa Hågensen. Foto Anette Juhlin