HEMLIGHETEN

Sep 22nd, 2022 | By | Category: 2022-09 sep, Recension

Omslag till HemlighetenAv Anna Bågstam
Norstedts, 2022
ISBN 978-91-1-311224-4, inbunden, 338 sidor.

Anna Bågstam, född 1977, arbetar som jurist och författare. Hon gav 2018 ut sin första bok, Ögonvittnet, den första delen av tre i deckarserien om Harriet Vesterberg. Hemligheten är Bågstams fjärde bok och första delen i en ny deckarserie som utspelar sig i juristvärlden.

Affärsmannen Petter Larsson hittas mördad på sitt kontor av hemliga flickvännen Alex. När den första chocken har lagt sig inser Alex att det är mycket Petter har hållit dolt för henne. Alex arbetar på den advokatbyrå där Petter var klient, där hennes tystlåtna kollega Lydia verkar veta en del om Petters hemligheter. Alex får inga svar av Lydia, och hon börjar försöka ta reda på vem den man som hon trodde att hon kände egentligen var. Hennes grävande leder henne till slut till domstolen i Eksjö, där Lydia, Petter och andra personer var notarier tjugo år tidigare. Det blir alltmer tydligt för Alex att de bär på en mörk hemlighet.

Hemligheten är min första kontakt med Anna Bågstam, och jag blir genast förtjust. Författaren har skapat en intelligent intrig där svaret till alla frågor i nutid finns tjugo år tidigare när en grupp unga notarier arbetade tillsammans vid den fiktiva domstolen i Eksjö. Bågstams juristerfarenhet kommer till tydligt uttryck i formuleringarna kring det vardagliga juristarbetet. Hon lyfter upp arbetsförhållandena och notariernas maktlöshet inför sina överordnade. Boken består egentligen av tre delar: nutid, tiden i Eksjö tjugo år tidigare och nutid igen. Bågstam ger bra personteckningar och miljöskildringar, och skriver med bra driv. Tiden i Eksjö ger läsaren en bakgrund till den mörka hemligheten utan att för den skull avslöja dess innebörd. Man förstår att någon/några av dem som arbetade i Eksjö på den tiden är ansvarig för Petters död – men vem/vilka? Upplösningen är oväntad.

Halva boken ägnas åt tiden i Eksjö för att ge en bakgrund, och den hade kunnat kortas ner utan att nutidsskildringen påverkats. Samtidigt är det trevlig läsning som egentligen blir en bok i boken. Anna Bågstam har skrivit en välskriven deckare som lovar gott för fortsättningen i den nya serien Pegasus.

Anna Bågstam

Anna Bågstam. Foto Elisabeth Ohlson-Wallin