Mar 12th, 2022 | By | Category: 2022-03 mars, Recension

Historiska Media, 2021
ISBN 978-91-7789-745-3, inbunden, 270 sidor.

Omslag till GrändenGränden
Av Hanna Blixt
Historiska Media, 2022
ISBN 978-91-7789-748-4, inbunden, 270 sidor.

Hanna Blixt, född 1979, är utbildad inom medie- och kommunikationsvetenskap och arbetar sedan 2017 på heltid som författare. Hon har tidigare skrivit barn- och ungdomsböcker. Glorian är den första av två böcker i serien När djuren vaknar. Den andra delen, och en direkt fortsättning, heter Gränden .

I Glorian har ett nytt virus precis svept över jorden och dödat mängder av människor. Klimatflyktingarna är många, nationsgränser börjar suddas ut och samhället präglas av övervakning med hjälp av drönare, mobiltelefoner och av en ny produkt som ska rädda världen. Djuren börjar uppträda aggressivt och dödar människor. Handlingen skildras ur fyra personers perspektiv: föräldralösa Annie som åtalas för ett mord hon inte minns att hon begått, hennes vän Walter, väderforskaren Ben och forskaren Caroline. Det globala företaget Corper AB har utvecklat ett armband som sägs ha positiva egenskaper, men Caroline tror sig veta att det måste ligga bakom djurens beteenden. De fyra vill stoppa de krafter som vill kontrollera människorna och mörklägga orsakerna till det som händer i samhället, och de dras alla in i en farlig härva.

Hanna BlixtGränden börjar med att en ensam kvinna kommer gående. Hon vet inte vem hon är eller vart hon är på väg. Hon är en av många som påträffats utan minne. Annie, Walter, Ben och Caroline har tillsammans bildat en motståndsgrupp för att störta Corper AB. De vill spränga företagets stormast och visa för världen att det är strålningen från armbanden som ligger bakom djurens aggressiva beteende och andra mystiska företeelser. Efter virusets härjningar övervakas medborgarna alltmer, korruptionen är utbredd och dessutom avlöser väderkatastroferna varandra. Till slut sprängs stormasten.

Hanna Blixt beskriver ett dystopiskt övervakningssamhälle där ny teknik styr människorna och där ett globalt företag går statens ärenden för att ha kontroll på befolkningen. Planeten Jorden är ur balans med extremväder som det nya normala och där däggdjuren blivit galna och dödar människor. Temat påminner till viss del om Orwells 1984 men intrigen är tyvärr långt ifrån lika skrämmande. Tvärtom är den diffus och bitvis osannolik. Som naturvetare har jag svårt att acceptera att en form av strålning från antenner och armband selektivt skulle göra djur aggressiva och galna men inte ha liknande effekt på människa. Författaren använder ibland egendomliga formuleringar som läsaren studsar på, t.ex. att djuren slaktar människor eller ”Walter vaknar upp med känslan av att månen kysst natten för sista gången”. Handlingen pratas söner och upplösningen blir alltför rosenskimrande. Jag förstår inte heller varför man gjort två böcker av När djuren vaknar, då den andra delen inte kan läsas utan att man först läst del ett. Jag började med del två av misstag och hade mycket svårt att förstå handlingen då stora delar förutsattes vara bekanta för läsaren. Böckerna ger ingen större behållning.