GEIGER

Apr 17th, 2020 | By | Category: 2020-04 apr, Recension

Omslag till GeigerAv Gustaf Skördeman
Polaris, 2020
ISBN 9789177952749, inbunden, 366 sidor
ISBN 9789177953111, ljudbok, 15 tim, uppläsare Jonas Malmsjö

Den här boken har jag lyssnat på. Jonas Malmsjö läste. Han gör det bra men en lite viskande röst som ökar dramatiken. Det känns ändå konstigt eftersom jag nyligen lyssnade på en annan bok med honom som uppläsare.

Gustaf Skördeman är ännu en av årets debutanter. Han slår på stort med en internationell spionthriller med många bottnar. Även om boken har ett perspektiv ut i Europa tilldrar den sig i Sverige, och då mest i Stockholmstrakten.

Bokens inledning är strålande och lockar till fortsatt läsning. Agneta Broman vinkar av sina barn och barnbarn som har varit på besök i villan. Samtidigt ringer telefonen. Hon svarar. En röst säger Geiger. Agneta tar fram en pistol och skjuter sin man Stellan bakifrån.

Mannen, Stellan, är en extremt känd TV-personlighet. Han är hela Sveriges farbror Stellan. (Tänk Lennart Hyland). Han har varit synonym med svensk underhållning under decennier, men har nu dragit sig tillbaka. Efter mordet försvinner Agneta.

Familj, vänner och även polisen hittar inga motiv och ingen mördare. Dessutom undrar de vart Agneta har tagit vägen. Också mördad, eller kidnappad?

Bokens huvudperson är polisen Sara Nowak som kände familjen Broman. Hon är inte en del av utredningen men blir snabbt privatspanare mot reglementet.

Hon finner många hemligheter under sitt sökande. När hon vänder på stenar kommer det fram sanningar som många har velat dölja.

Saras familj och de problem de har får ta lika mycket plats som utredningen. Hon har också problem i sin polisroll. Hennes chefer är inkompetenta. Har jag läst det förut? Det börjar bli lite tröttsamt.

Gustaf Skördeman lyckas att skapa spänning med flera dimensioner. Sveriges relation till forna DDR och Sovjet, prostitution och pedofili. Han gapar över en del, kanske lite för mycket.

Boken har emellanåt ett högt tempo, men tappar det emellanåt. Berättelsen kunde ha varit mer koncentrerad. Emellanåt är det blodigt, i synnerhet i den avslutande crescendolikanande upplösningen.

En lovande debut sannerligen.

NISSE SCHERMAN

Gustaf Skördeman

Gustaf Skördeman. Foto Benjamin Thuresson

Taggar: , , , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22