GANGSTERPARADISET

Oct 26th, 2020 | By | Category: 2020-10 okt, Recension

Omslag till GangsterparadisetAv Lasse Wierup
Forum, 2020
ISBN 978-91-37-15548-7, inbunden, 343 sidor

Jag hade läst Familjen och tyckte att jag borde komplettera med denna, också den skriven av en driven kriminaljournalist. Tänkte att den borde vara ganska snabbt avklarad eftersom jag ju redan hade en hel del grundfakta.

Men icke. Jag fastnade strax i vad som skulle kunna vara fyra polisromaner, med mycket spänning om hur polisen lägger pussel med gängen som glömdes bort i Märsta, med områdesgängen med mycket etnisk grund, i Stockholms Järvaområden och i Göteborgs förortsområden på Hisingen, och till sist hur det internationella MC-gänget i södra Sverige försökte utvidga sin verksamhet men där polisen framgångsrikt stoppade expansionen.

Man lär sig hur mycket polisen vet om vad som händer, men hur svårt det är att övertyga domstolar när beviskraven är höga och det svenska rättsystemet i det längsta försöker undvika att döma till fängelse. Inte ens när socialtjänsten och den skyldiga ungdomen båda förklarar att socialtjänstens insatser inte fungerar så döms det ändå till vård i frihet, ibland även till LVU (lagen om vård av unga) till vård i hemmet.

Undertiteln på boken är ”Så blev Sverige arena för gängkriminalitet, skjutningar och sprängdåd”. Kanske får läsaren inte helt klart för sig hur detta gick till, men här är journalisten inte objektiv utan klar över vad han tycker är fel i systemet. Inte så att han är helt säker på exakt vad som ska göras men han pekar på forskare både här och på andra håll som kan ge politikerna underlag. Fast de underlagen är inte så nya, varningar om utvecklingen har kommit för flera decennier sedan.

Det är en tillbakahållen stil rätt igenom boken, och hade den varit ännu lite torrare och utan författarens tydliga närvaro skulle den kunna vara en sociologisk-kriminologisk studie, och det är många sidor på slutet med fotnoter med källorna.

Det bör gå att göra paradiset för brottslingarna mindre lockande, så författaren har förhoppningar om att vi kan minska på den här typen av kriminalitet. Både Familjen, den här boken och ytterligare ett par tycks i alla fall fått fart på den politiska debatten som sträcker sig lite bredare än bara krav på fler poliser och strängare straff. Det är inte illa av dagspressjournalister.

LEIF-RUNE STRANDELL

Lasse Wierup

Lasse Wierup. Foto Evelyn Hockstein