GALNA GREVEN OCH MORDET PÅ SVANBERGA SLOTT

May 3rd, 2021 | By | Category: 2021-05 maj, Recension

Omslag till Galna greven och mordet på Svanberga slottAv Kjell Ekeberg
Ekström & Garay, 2021
ISBN 978-91-89308-62-6, 274 sidor

Kjell Ekeberg, född 1945, har arbetat som frilanstecknare, och fick 1985 fast anställning på Expressen som tecknare. Senare blev han IT-reporter på tidningen, därefter korrekturläsare och sedan nyhetsredaktör på Expressens sajter. Galna greven och mordet på Svanberga slott är Kjell Ekebergs debutbok.

Kjell EkebergHandlingen utspelar sig i trakten runt Svanberga slott dit pensionerade Rolf Ekroth nyligen flyttat. Slottsägaren heter Waldemar von Piip och kallas galna greven på grund av sitt utseende när han skrattar. För tre år sedan mördades hans barndomsvän Einar Lundberg i slottet och liket upptäcktes av grevens femåriga barnbarn Sofia. Mordet är fortfarande ouppklarat och Rolf Ekroth bestämmer sig för att försöka lösa gåtan. Till sin hjälp har han Sofia som nu är åtta år, och en piercad och tatuerad journalist från lokaltidningen.

Galna greven och mordet på Svanberga slott kallas för kriminalroman men boken lever inte upp till detta epitet. Ekebergs debutbok är ett amatöropus, med många märkliga skrivningar. Han låter femåriga Sofia svära som en borstbindare och när hon är åtta år berättar hon en spökhistoria som en utbildad vuxen. Ekeberg är uppenbart fascinerad av den grevliga titeln för Waldemar von Piip benämns genomgående greven i alla situationer och även av hans släktingar på ett sätt som känna absurt. Intrigens röda tråd finns knappt utan sidorna fylls ut av en rad oväsentliga händelser som inte har med mordet att göra. Rolf Ekeroth är författarens alter ego och känns igen på beskrivningen av utseende, klädsel och hans hundar Tarzan och Vira. Hundarnas aktiviteter upptar en stor del av sidorna utan att tillföra något. Därför blir boken en samling triviala händelser och mordet snarast en parentes. Jag kan inte rekommendera denna bok.