GÄLD TILL DJÄVULEN

Apr 20th, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till Gäld till djävulenAv Lisa Hågensen
Hoi Förlag, 2021
ISBN 978-91-7557-552-0, 323 sidor

Lisa Hågensen är en 54-årig författare från Ljungskile. Hon debuterade 2014 med Hennes ögon blå och har sedan dess skrivit flera böcker i olika genrer. Gäld till djävulen är den andra fristående delen i serien om Raili och Ylva – en thriller med övernaturliga inslag som utspelar sig i Bohuslän. Den tredje delen, Rummet, har också kommit ut i år.

Året är 1612, svenskarna härjar i Bohuslän som brinner. En man tar djävulen till hjälp för att få tillbaka sin mördade hustru. De flyr upp till Svartevattnet på det vindpinade Bredfjället, men inser snart att djävulen kräver gentjänster i all framtid. Fyrahundra år senare står julen för dörren och Railis kollega Ylva ligger på psyket och yrar. Läkarna står handfallna och pratar om psykos eller hjärnskada, men Railis efterforskningar tyder på att Ylvas tillstånd har med några gamla syskon att göra. Raili berättar om sina farhågor för bibliotekskollegan Solveig, och tillsammans börjar de nysta i en härva av lögner, mord och mystik. När Ylva drastiskt blir sämre trotsar de en snöstorm och tar sig till Svartevattnet för att rädda hennes liv. Där blir de insnöade och tvingas fira julen med släktingar till de första bosättarna 400 år tidigare, och de får uppleva en jul med mord och satanistiska krafter.

Jag tyckte om Lisa Hågensens första thriller om Raili och Ylva, som också den hade inslag av historiska händelser och det övernaturliga. Gäld till djävulen är lika underhållande som första delen. Hågensen skriver rappt och fängslande redan från första sidan. Jag gillar hennes humor och ironi som kryddar handlingen. Ibland blir dock beskrivningarna av Ylvas detektivarbete alltför detaljerade, t.ex. när författaren skildrar Svartevattensläktens historia och redovisar texter i gamla dokument. Dessa delar hade kunnat kortas ner utan att skildringen påverkats negativt.

Hågensen driver handlingen framåt medan spänningen växer och bokstavligen slutar i ett inferno. Sista kapitlet avslutas med en extra otäck knorr, som kanske också blir en cliffhanger. En bra uppföljare till debutboken och som visar att vi har en ny och intressant thrillerförfattare i Sverige.

Lisa Hågensen

Lisa Hågensen. Foto Anette Juhlin