FÖRSTA HÖSTEN – röd skymning

Jun 23rd, 2020 | By | Category: 2020-06 juni, Recension

Omslag till Första hösten - röd skymningAV E.P. Uggla (pseudonym)
Swedish Zombie, 2020
ISBN 978-91-88185-77-8, 245 sidor

Pseudonymen E. P. Uggla debuterade år 2017 med den dystopiska skräckromanen Första hösten – blå gryning. Ett laboratorium hade fått mångmiljonåriga frön att gro och växa upp till blå anemoner, som förökade sig snabbt. De spred att gråaktigt pollen som infekterade människor och utvecklades vidare till maskar som sprängde människorna inifrån eller gjorde dem till monster. Första hösten – röd skymning är en fristående uppföljare och den tar vid där den första boken slutade och låter oss följa både nya och gamla karaktärer i den avslutande kampen mot den förödande smitta som blommorna för med sig.

Det har nu gått fyra veckor sedan utbrottet. Det är vinter och pollenet har svepts upp i atmosfären och ständig skymning råder i Sverige. De smittade jagar inte längre, utan de dör och förvandlas till en del av landskapet. De kala, frosttyngda trädgrenarna får onaturligt röda löv mitt i vintern och håller på att dö.

Forskaren Parvin kämpar för att finna ett sätt att stoppa smittan. Charly och Adam har kommit ifrån varandra och Charly lever tillsammans med några andra överlevare. Adam kidnappades och fördes till en anläggning där människor utsätt för hemska experiment.

Jag gillade E.P. Ugglas debutbok och gav en positiv recension här. Jag tycker lika mycket om den nya boken och imponeras av författarens kunnighet när det gäller biomedicinska ämnen och epidemier. Antingen har hon gjort en mycket diger research eller så jobbar hon i branschen, eller varför inte bäggedera. Hon fångar snabbt läsaren med parallella händelser i snabbt tempo och cliffhangers som avslutar många kapitel. Händelserna är spännande och fantasirika och inte sällan långt från vad som är biologiskt möjligt. Men det här är ju en skräckhistoria fylld av monster så det gör inget! Genom att så kunnigt bygga upp skräckhistoriens fundament klarar författaren också av att presentera sina osannolika fenomen.

Upplösningen är genial men kommer lite för snabbt. Jag hade gärna läst mer om detta utan att gå in i detalj och avslöja slutet.

Jag väntar med spänning och intresse på E.P. Ugglas kommande böcker.