Jun 13th, 2014 | By | Category: 2014-06 juni, Recension

Omslag till För in de dödaAv Hilary Mantel
Bring Up the Bodies, 2012
Översättning Jesper Högström
Weyler förlag, 2014
ISBN 9789187347214, inb, 410 sidor

“Bring up the bodies! För in de döda!” Budordet går till Towern, där några hovmän väntar på att ställas inför rätta för hor och förräderi med den engelska drottningen. Kungen själv har författat anklagelsepunkterna, där även lite blodskam ingår. Så även om rättegången återstår är fångarna i praktiken redan dömda och utraderade ur de levandes krets. Dödast av alla är drottningen, sliten mellan hoppet om benådning och insikten om att hon ska bli den första kvinnan på Englands tron som avrättas.

Kungen heter Henrik VIII och drottningen Anne Boleyn. Förloppet har skildrats många gånger och floden av böcker, filmer och tv-serier på temat tycks aldrig ta slut. Ytterligare hausse har nu tillförts genom den engelska författarinnan Hilary Mantels romaner Wolf Hall och För in de döda, båda belönade med Storbritanniens främsta litterära utmärkelse Man Booker Prize. Den första av de två böckerna kom på svenska i höstas och nu har även efterföljaren översatts. (BBC har meddelat att en ny tv-serie är på gång med böckerna som underlag.)

Hilary Mantel bidrar med två innovationer i ”Tudorbranschen”. Dels en tät, detaljrik prosa där det välkända händelseförloppet flimrar förbi som en serie dramatiska och inte alltid lättolkade impressioner. Dels en huvudperson som annars mest brukar hänföras till historiens skurkar: Thomas Cromwell, kungens lågättade sekreterare, ekonomiska hjärna och handgångne superfixare. Historien återges i huvudsak genom Cromwells medvetande och handlingar, läsaren får hans inbyggda partiskhet och mer eller mindre medvetna drivkrafter på köpet.

1530-talet tränger sig på med obehaglig närhet genom den raffinerade berättartekniken (och den språkligt lustfyllda översättningen). Ett svart och blodigt London träder fram, genomstunget av den nyckfulle kungens strålar av välvilja och favörer. Den kusliga framställningen av Cromwells utredning av anklagelserna mot drottningen och hovmännen distanserar de flesta förhörsskildringar med hästlängder, trots att det inte är sanningslidelse som driver honom.

Maktspelet mellan de båda uppkomlingarna Cromwell och Anne Boleyn är fascinerande. De är beroende av varandra, men också så självständiga att de inte kan agera tillsammans i förhållande till kungen och hans närmaste krets. Här är det Anne som får betala priset för det. Några år senare var det Cromwell som blev ett huvud kortare på kungens order, men det är en annan historia.

PÄR ALEXANDERSSON

Hilary Mantel

Hilary Mantel. Foto John Haynes