FASCHING

Jan 27th, 2021 | By | Category: 2021-01 jan, Recension

Omslag till FaschingAv Göran Jonsson
Carlssons Förlag, 2020
ISBN 9789189063020, 199 sid (290 x 220 x 30 mm)

Detta är en underbart vacker fotobok med över 200 konstnärligt svartvita bilder på jazzmusiker, fotograferade på jazzklubben Fasching i Stockholm från 1977 och framåt. Men den är mer än så, en exposé över hur jazzen kom till Sverige.

1919 dök för första gången ordet ”jass” upp i dansannonser och samma år ackompanjerade ett ”svenskt jazzband” Ernst Rolf på skiva. Det var på 30-talet som musikformen fick fotfäste i Stockholm. Då ansågs Paramopuntprkestern, som kommit i ropet i mitten av 20-talet, vara lanedets första riktiga jazzorkester. Ur den föddes combot Ragge Löths Midnight Boys som blev något av husband på danshaket Bal Tabarin. Detta bytte 1931 namn till Bal Palais och kom att förknippas med den nya amerikanska musikformen. Två år senare kom Louis Armstrong till Stockholm och förskräckte konservativa recensenter med ”sina odefinierbara brölanden på sin helvetesmaskin” och sjöng hest på något slags apspråk. Småningom skulle detta förändras och de rasistiska tillmälena försvinna.

Göran Jonsson kan sitt ämne. För tre år sedan kom han med boken Frihetens blå toner – En berättelse om jazzen i Sverige och i Fasching berättar han vidare och ger en skandinavisk och europeisk bakgrund till de olika jazzklubbar som växte fram i Stockholm. En av de mest kända jazzställena blev Gyllene Cirkeln i ABF-huset på Sveavägen sedan Nalen förlorat i betydelse efter att ha övertagits av pop- och rockmusiken. En annan viktig klubb är jazzpuben Stampen som dock också öppnat dörrarna för annat än den swingmusik som spelades i begynnelsen. Jazzen kom under en period att föra en tynande tillvaro vilket gjorde att många av de små jazzklubbarna tvingades slå igen.

En av överlevarna är Fasching, unik så till vida att den ägs av både musiker och publik. Namnet kommer från den centraleuropeiska tradition av karnevaler som föregår fastan vid påsk. Lokalen ligger på Kungsgatan i Stockholm och där har spelats jazz sedan 1930-talet, först för dansande och därefter i konsertform sedan Föreningen Sveriges Jazzmusiker (FSJ) tog över 1977. Därefter har klubben arrangerat mer än tiotusen konserter med jazz, blues, funk, hiphop och soul. Så gott som alla stora svenska namn har uppträtt här liksom en mängd världsstjärnor. Trots att klubben växt till att bli Skandinaviens största arrangör av jazz har den inte varit en kassako, snarare tvärtom. Författaren berättar om svåra tider som under det senaste Covid-19-året blivit än svårare.

Stockholmaren Göran Jonsson är född 1960 har varit utrikeskorrespondent för Dagens Industri i både New York och London och är nu verksam som krogredaktör och reporter på helgmagasinet DI Weekend. Han har också arbetat åt Dagens Nyheter, Nyhetsbyrån TT och Länstidningen i Östersund.Dessa erfarenheter märks på hans sätt att skriva. Han har ett journalistiskt språk, lyfter fram fakta och lockar in läsaren i ämnet.

Göran Jonsson

Göran Jonsson. Foto Författarcentrum