Jun 21st, 2022 | By | Category: 2022-06 juni, Recension

Omslag till Ett nödvändigt slutAv Peter Robinson
A necessary end, 1989
Översättning: Jan Malmsjö
Forum, 2022
ISBN 978-91-37-15708-5, inbunden, 350 sidor.

Peter Robinson, född 1950, är en välkänd engelsk deckarförfattare. Hans berättelser utspelar sig huvudsakligen i England, och flera av hans kriminalromaner är prisbelönta. Robinson är nog mest känd för sina böcker med kommissarie Alan Banks i huvudrollen och handlingen förlagd till den fiktiva staden Eastvale i Yorkshire. Hittills har Robinson skrivit 27 böcker om Banks, varav 19 har översatts till svenska. De första åtta böckerna har tidigare inte översatts till svenska. Bokförlaget Forum har tidigare givit ut de två första böckerna i serien och nu kommer Ett nödvändigt slut, som gavs ut 1989, som den tredje boken om Banks.

En välordnad demonstration mot kärnkraft anordnas i Eastvale men slutar i kaos och mordet på en polisman. En tidigare kollega till Alan Banks, Dirty Dick Burgess, kommer från Scotland Yard i London för att leda utredningsarbetet. Burgess är fast besluten att ta i med hårdhandskarna och får snart ögonen på ett konstnärskollektiv utanför staden. Banks känner sig inte bekväm med kollegans sätt att arbeta, och istället för att bara lyda order bestämmer han sig för att själv ta reda på sanningen. Det visar sig att den mördade polismannen var våldsam och avskydd. Det var kanske därför ingen slump att just han mördades under demonstrationen.

För den som har läst Robinsons andra böcker om Alan Banks eller sett dem på TV, känns Ett nödvändigt slut onekligen som att kastas bakåt i tiden, när man vet allt som hänt Banks sedan 1989. Handlingen byggs upp på Robinsons mästerliga sätt och kryddas med fina person- och detaljskildringar, lite engelsk humor och många besök på olika pubar med många pints varm öl. Händelseförloppet skildras lågmält och tempot är långsamt men trivsamt. Boken är en god skildring av Margaret Thatchers Storbritannien och känns lite passé. Den är stillsamt underhållande men aldrig spännande.

Den frekventa sammanblandningen mellan subjekt och objekt gör att alltför många ”de” istället för ”dem” får en språkpolis som undertecknad att irriteras över bristerna i korrekturläsningen istället för att koncentrera sig på handlingen. Jag hoppas att Forum skärper sig i kommande utgåvor.

Peter Robinson. Foto Biserka Livaja