May 2nd, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till DjurfabrikenAv Edward Bunker
The Animal Factory, 1977
Förord av Jens Lapidus
Översatt av Einar Heckscher
Lindelöws, 2016
ISBN 978-91-85379-78-1, 235 sidor

Innan Edward Bunker (1933–2005) sadlade om och blev författare till både romaner och filmmanus och därtill skådespelare höll han till på fel sida om lagens råmärken, greps och spärrades in på det ökända fängelset San Quentin norr om San Francisco i Kalifornien. Han sägs vara den yngste intern de haft där. Det var också där han träffade den dödsdömde Caryl ”Röda Lyktan” Chessman (född 27 maj 1921 och avrättad i San Quentins gaskammare 2 maj 1960) som under de 12 år han satt inspärrad skrev de till svenska översatta böckerna Dödscell 2455: en dödsdömds berättelse, Genom skärselden och Rättvisans ansikte.

Troligen inspirerade den bekantskapen Bunkers författarskap. Djurfabriken, som handlar om en ung mans successiva anpassning till fängelselivet, är en grym och hård berättelse som kom ut i USA 1977 och blev film med Willem Dafoe och Edward Furlong i bärande roller år 2000.

Edward BunkerEdward Bunker spelar själv med i filmen som den lite äldre fången Buzzard. Hans mest kända roll som filmskådespelare är nog den som Mr Blue i Quentin Tarantinos De hänsynslösa. Hans insatser som manusförfattare i filmbranschen är också omfattande – ett 30-tal – där Straight Time med Dustin Hoffman i huvudrollen bygger på hans egen bok No Beast So Fierce.

2013 gav Lindelöws Förlag ut Bunkers Pojkpokerblues (även den översatt av Einar Heckscher) som fick en uppskattade recension av Dasts bortgångne medarbetare Bengt Heurlin (http://www.dast.nu/recension/pojkpokerblues). Bunker skrev sammanlagt sju romaner om fängelseliv och kriminalitet och Lindelöws avser att ge ut alla på svenska.

Djurfabriken tar vid där vanliga kriminalromaner brukar sluta. Författarna intresserar sig för brottet och jakten på förövaren. Här får vi, ur ett mycket amerikanskt perspektiv, följa hur ett straff kan se ut. Eftersom man kan ana att innehållet är en lätt förtäckt självbiografisk skildring känns boken skrämmande, även om man tidigare fått det brutala straffsystemet i USA förklarat för sig i senare filmer, romaner och dokumentärer. Här berättas om raskrig mellan interner, mord och dråp oftast utförda med eggverktyg, kärlek – eller kanske bara sex – mellan män som på länge inte sett en kvinna annat än på fängelsebiografens vita duk, evig misstänksamhet men också om djup vänskap mellan intagna.

Beskrivningen av det deprimerande fängelselivet där ljuspunkterna för de flesta består i insmugglad narkotika, skaffa en stjärtgosse eller onanera eller möjligheterna att ostraffat reta plitar är emellanåt riktigt suggestiv och rullar fram som ett Runaway train – en film som Bunker också skrev manus till. Vänskapen mellan den unge Ron Decker och den erfarne kåkfararen Earl Copen är fint skildrad och förblir platonisk trots Earls längtan efter köttslig kärlek. Allt osar autenticitet – utom möjligen fångarnas litteraturval.

(Läs också Jean Bolinders krönika!)

Edward Bunker

Edward Bunker som Mr Blue i De hänsynslösa