DET RYSKA ARVET

Jun 10th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till Det ryska arvetAv Johanna Björnson & Gordon Lahnborg
Visto förlag, 2021
ISBN 978-91-7885-219-2, 253 sidor

Johanna Björnson är före detta premiärdansös, hovdansare och balettmästare och tidigare verksam på Operan i Stockholm. Gordon Lahnborg är docent i kirurgi och har publicerat ett antal böcker främst inom medicin. Det ryska arvet är parets första bok tillsammans.

Carl Lagerberg, kirurg, bor ensam tillsammans med sin hund på en lyxyacht i Stockholm. Han lever ett privilegierat liv, och träffar den världsberömda prima ballerinan Irina Pavlova som arbetar på Operan när hon inte gör internationella gästspel. Kärlek uppstår men paret dras in i otäcka händelser som kantas av förföljelser och mord. Läsaren får följa Carl i hans yrkesroll på sjukhus och Irina i Johanna Björnsonhennes roll som prima ballerina runt om i Europa. I Sankt Petersburg har Irinas släktingar utsatts för oetiska experiment under en klinisk läkemedelsprövning som fått förödande konsekvenser i form av en plågsam död. Någon förföljer Carl och Irina, men vem?

Gordon LahnborgDet ryska arvet är en märklig roman. Intrigen är intressant och skulle ha kunnat bli en spännande roman, men författarna lyckas tyvärr inte. Skrivstilen är ovanlig för att inte säga egendomlig. Subjektet fattas ofta i meningarna och leder inte sällan till egendomliga dialoger. Språket är ofta högtravande och ibland parodiskt, till exempel: ”…hennes ansiktsuttryck en påminnelse om att den kvinnliga honungsburken är till bredden fylld och då med ytspänning.” Ibland är språket kort och kärvt som i en patientjournal. Författarna blir övertydliga och docerande, och ibland förvirras läsaren: ”försökspersonerna kom att drabbas av i sig godartade men dödande tumörer…”

De överdrivna beskrivningarna av överklasslivet känns sökta och tröttande: allt är dyrt, exklusivt, utsökt osv. Beskrivningen av ett gift som förekommer i boken är inte korrekt. Det handlar om joniserande strålning och inte joniserad. Det radioaktiva giftet är så dödligt att det inte kan hanteras så som författarna beskriver, för i så fall hade mördaren dött först av alla! Att blanda ihop smittorisk med kontamineringsrisk leder också tanken fel. Dessutom finns en del korrekturfel i boken. Det ryska arvet är tyvärr ingen bok att rekommendera.