DET FÖRSTA SKOTTET, DET SISTA STEGET

Jan 24th, 2022 | By | Category: 2022-01 jan, Recension

Omslag till Det första skottet, det sista stegetAv Christian Unge
Norstedts, 2022
ISBN 9789113102122, inbunden, 455 sidor

Författaren har nu kommit fram till den tredje delen om akutläkaren Tekla Berg. Den här gången har han fått till en bra balans mellan läkarroman och deckarhistoria. Det har absolut blivit den bästa boken i serien hittills.

Tekla är en intressant karaktär, om än ganska osannolik. Hoppas jag. Vem vill mötas av en läkare som går på amfetamin. Men Tekla är skicklig, extremt skicklig. Hon har fotografiskt minne, vilket hjälper henne i akuta situationer. Många patienter har henne att tacka för sina liv. Hon har däremot samarbetsproblem eftersom hon är alltför rättfram och frispråkig.

Hennes personlighet använder författaren för att lyfta fram missförhållanden på sjukhuset och i sjukvården i allmänhet. Det fiktiva Nobelsjukhuset som ligger på Ringvägen i Stockholm är huvudarenan för intrigen. Läsaren får själv dra paralleller. Det känns som om läkaren Christian Unge har mycket att säga, han skickar passningar mer till sjukhusledning än till politiker.

Här finns naturligtvis också en kriminalgåta. Ett antal skjutningar i Stockholm som till synes har rasistiska motiv. Men är det verkligen så. Tekla blir ofrivilligt inblandad och har också tvivel.

Hon får också bud från en morbror i hembygden. Hennes avlidna mors hus behöver städas ur. På klassiskt deckarmanér hittar hon naturligtvis saker där som föranleder ytterligare forskning om barndomen. Ett sådant grepp kan ibland bli en genrekullerbytta. Christian Unge klarar balansgången bra. Barndomshistorien och polisutredningen i Stockholm får ta lika mycket plats och är båda på hög spänningsnivå.

Jag klagar ibland på att böcker är för långa. Det hade jag gjort här också om inte författaren hade lyckats fylla alla dessa sidor med högintressant och fängslande läsning.

NISSE SCHERMAN

Christian Unge