Mar 4th, 2021 | By | Category: 2021-03 mars, Recension

Uskollinen lukija, 2019
Översättning Bo Samuelsson
Albert Bonniers förlag, 2021
ISBN 978-91-0-018454-4, inbunden, 425 sidor
ISBN 9789100184551, e-bok
ISBN 9789100184551, ljudbok, uppläsare Katarina Ewerlöf, 12 timmar 32 minuter

Max Seeck, född 1985 och bosatt i Helsingfors, är filmproducent och författare. Han har skrivit flera böcker. Thrillern Den trogne läsaren är den första av hans böcker som publicerats på svenska och är såld till mer än 35 länder.

Handlingen utspelar sig i Helsingfors under några vintriga dagar. Kommissarie Jessica Niemi kallas till en villa där polisen efter ett larm har funnit en kvinna brutalt mördad. Hennes man är den kände författaren Roger Koponen som just denna kväll är iväg på ett framträdande utanför Helsingfors. Maken får hjälp av en lokal polis att åka hem, men de dör på vägen hem. Innan natten är över har totalt fyra personer mördats, och morden har utförts på samma sätt som i Koponens bestseller. Samma natt upptäcks Roger Koponen på en kamerasekvens från tunnelbanan i Helsingfors, så tydligen är han fortfarande i livet och någon annan måste ha mördats.

Kriminalkommissarie Jessica Niemi är huvudpersonen i denna thriller och den aktuella handlingen varvas med hennes kärleksupplevelser och besvikelser i Venedig 10 år tidigare. Hon och hennes kollegor står inför ett mysterium som accelererar allteftersom timmarna går. Vem mördade kvinnan i huset och var är hennes make, Roger Koponen? Dagen efter mordet av Koponens fru är Jessica på mordplatsen och utbyter några ord med vad hon tror är en kollega, men som hon försent inser är mördaren. Den grymme mördaren ligger hela tiden steget före och många händelser tyder på att han har fokus på Jessica. Varför?

Författaren Max Seeck har med denna debutbok på svenska tagit plats som en spännande deckarförfattare. Han skriver rappt och spänningen griper tag i läsaren redan i det första kapitlet och hålls levande genom hela boken. Tempot är högt och händelseförloppet tar hela tiden oväntade vändningar, vilket överraskar inte bara polisen utan även läsaren. Seecks skildringar av de olika miljöerna är detaljerade och målande, och den ovanliga intrigen fascinerar. Seecks deckardebut i Sverige imponerar och lockar till mer läsning av honom. Förhoppningsvis kommer flera av hans böcker i svensk översättning.

Max Seeck

Max Seeck. Foto Mikko Rasila