DEN STORA FRÖSTÖLDEN

Dec 7th, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till Den stora fröstöldenAv Jens Nordquist
Historiska Media, 2020
ISBN 978-91-7789-103-1, 333 sidor

Fröstölden som titeln berättar om utgör en mindre del av denna intressanta och emellanåt mycket spännande bok där det mest givande finns i inledningen och handlar om den ryske genetikern och växtförädlaren Nikolaj Vavilov som i vetenskapens namn samlar in fröer på oländiga ställen, inte minst i Asien. Sovjetunionen, liksom Tyskland, USA och inte minst Sverige skapade fröbanker i hopp om att öka jordbruksproduktionen och därmed minska världssvälten.

Vasilov och hans kolleger och föregångare kom att hyllas världen över men det skulle få konsekvenser när krafter i Sovjetunionen, inte minst Stalins gunstling Trofim Lysenko, menade att teorin om gener stod i strid med statens ideologi. Att Lysenko inte var forskare utan en amatör på området spelade mindre roll och Vasilov slutade sitt liv i en av regimens fängelseceller.

De frölager som byggts upp i Sovjet plundrades under andra världskriget av Nazityskland som behövde olika utsäden för den kornbod man planterade i Östeuropa. Nazisterna var mycket intresserade av genetik – både växtförädling och förädling av människan, de arier som skulle styra världen. Det är detta som gett boken dess titel och det som framhävs i baksidestexten men författaren Jens Nordqvist skriver om mycket mer än detta.

Efter kriget flydde en SS-officer som deltagit i fröplundringen till Svalöv, centrum för svensk växtförädling, i hopp om att slippa dömas för sina brott.

Maktkampen mellan Lysenko och Vasilov, där vetenskapsmannen för sin överlevnads skull tvingades stryka dilettanten medhårs, är intressant beskriven. Som läsare blir man fängslad av hur Nordqvist beskriver växtförädlingens utveckling och konsekvenser (både positiva och negativa) under förra århundradets tidiga årtionden.

Mot slutet skiftas fokus från öst till väst, inte minst till USA och den ”gröna revolution” som gett betydligt ökad jordbruksproduktion beroende på bättre bekämpningsmedel och och konstgödsel samt den nya vetenskapen genmodifiering.

ERLING SVENSSON

Jens Nordqvist

Jens Nordqvist. FotoHans Jonsson