Feb 24th, 2021 | By | Category: 2021-02 feb, Recension

Omslag till Den sovande nymfenAv Ilaria Tuti
Ninfa dormiente,
Översättning Helena Monti
Bazar, 2020
ISBN 978-91-7028-594-3, inbunden 512 sidor

Ilaria Tutis första roman Fiori Sopra l´Inferno blev en stor succé hos både läsare och kritiker, och utsågs till årets bästa debut i Italien 2018. ”Sensationell italiensk deckardebut!” utropade förlaget Bazar på omslaget, när den svenska översättningen med titeln Blommor över helvetet utkom 2019 i Sverige, och reklamen höll vad den lovade. Redan efter ett par kapitel stod det klart att det här var en var en sällsynt spännande och välskriven deckare.

Ilaria TutiBlommor över helvetet utspelar sig i en trolsk och suggestiv miljö, Friuli i Italiens nordöstra hörn. Ilaria Tuti är född i en liten by i Friuli, och är fortfarande bosatt där med sin familj, och hon kan skildra det svårtillgängliga och vackra alplandskapet så lockande att läsaren tycker sig förflyttad dit. När en man mördas i en by vid gränsen mot Österrike, rycker den erfarne kriminalkommissarien Teresa Battaglia ut från polisdistriktet i Friuli, tillsammans med sitt team, Trots att hon motarbetas av både bybor och av den lokala poliskåren lyckas Teresa till sist lösa fallet med de märkliga morden, till stor del tack vare sin nye medarbetare, kriminalinspektören Massimo Marini, som Teresa genom hela boken försöker uppfostra till en lojal medlem i hennes team, genom tillrättavisningar och burdus ordergivning.

Blommor över helvetet fick mig som läsare att uppslukas helt av både Teresas och Massimos karaktärer och av det sällsamma alplandskapet. Det var därför med stor tacksamhet jag noterade att romanen presenterades som den första i en planerad serie thrillers om Teresa Battaglia.

Nu har uppföljaren kommit ut på svenska, med titeln Den sovande nymfen, och förväntningarna är högt ställda när jag får återvända till polishuset i Friuli. Där har kommissarie Teresa Battiglia under många år framgångsrikt lett komplicerade mordutredningar. Men nu, i sextioårsåldern, sviktar hennes hälsa, med en misskött diabetes och en tilltagande demenssjukdom. Samtidigt brottas hennes närmaste medarbetare Massimo Marini med sitt trauma från en familjetragedi i barndomen.

“Den sovande nymfen” är titeln på en målning föreställande en mycket vacker, sovande kvinna, som återfinns på en vind hemma hos en åldrad och mycket sjuk konstnär. När målningen analyseras av ett laboratorium upptäcker man att den är målad med blod från en kvinnas hjärta. Kommer blodet från den avbildade kvinnan, och är det konstnären bakom målningen som är mördaren? Spaningen efter målningens bakgrundshistoria för Teresa och Massimo till den lilla folkgruppen resianerna, som lever i en avskild dal i Friulis bergslandskap. Där rullas ett kusligt drama upp, som har sitt ursprung i strider i slutskedet av andra världskriget.

Än en gång har Ilaria Tuti motsvarat alla mina förväntningar med en fascinerande och välskriven spänningsroman. Extra njutbart är det att i romanform kunna förflytta sig till det fantastiska italienska landskapet, i dessa tider när det inte är möjligt att besöka sina favoritresmål i verkligheten. Enligt det svenska förlaget är Den sovande nymfen andra delen i en trilogi. Det innebär att vi kan se fram emot att få återse Teresa Battiglia och Massimo Marini åtminstone en gång till. Och medan vi väntar på den – missa inte Ilaria Tutis Den sovande nymfen!

LENA LUNDGREN